20060629

"Opwaak"

Woensdagavond, prachtig weer, toffe vriendjes, de lucht in!


Passagiers voor vandaag waren Tom en Vanessa. Tom heeft een voorgeschiedenis van vliegangst, maar die heeft hij toch goed overwonnen. Proficiat!
Vanessa woonde vroeger in Opwijk, dus daar moest effe over gevlogen worden. Ik ben niet zo bekend in die buurt, dus zij moest me de weg wijzen. Voor mensen die niet gewoon zijn om de wereld van bovenaf te bekijken kan dat tegen vallen, maar we hebben haar huis en appartement toch gevonden.

Na de "Opwaak" 360 verder door richting Breskens aan de monding van de Schelde. De zee en de Schelde waren al zichtbaar van boven Lokeren. Breskens heeft een wat rare opbouw: een haventje, een dorpje en een "skyline": een stel appartementen op de dijk, zodat het lijkt vanop het water alsof je in New York aankomt. Maar vanuit de lucht is het duidelijk dat het maar "decor" is: achter die rij buildings ligt niks meer: alleen plat Zeeland.
Het bewijs:



De Schelde volgen bij goed weer is leuk: geen termiek, zandbanken afspeuren, wel geen zeehonden te zien. Voor het verdonken land van Saeftinghe terug richting Belgie gedraaid. Van EBAW TWR mochten we direct door richting PORTA, wat er al op wijst dat het rustig is. En kijk: als toetje mochten we over het centrum van de stad vliegen voor een lange final naar RWY 11. De zon stond in de rug, dus prachtig zicht op de (echte) Antwerp skyline met Sinksenfoor!
Het bewijs:


We waren dus duidelijk alleen in de CTR. Ik was dus van plan om na de landing een backtrack aan te vragen: vandaar dat ik wat laag zat en vrij straf remde. En dan komt het albatros-gedrag van de OO-VPE weer naar boven: in de lucht een waar plezier, maar eens op de grond, een pak minder handelbaar. De passagiers vroegen dan ook waarom ik niet gewoon rechtdoor reed op de landingsbaan, ipv dat gezwenk! Swat, negeren en backtracken.
Nog een nadeel van de OO-VPE gevonden: de schakelaars staan niet echt logisch gegroepeerd: alle electronics staan rechts bovenaan het dashboard. Behalve de electric fuel pump: die staat links van onder naast de BATTERY en ENGINE MASTER.

Weeral een toffe vlucht van Verley Airlines!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
28/06/06 EBAW - EBAW OO-VPE 0124 1
Route:
RWY11 DCT KONTI DCT TANGO DCT AFI DCT
BRESKENS DCT NIK DCT DELTA DCT RWY11


Meer lezen...

20060620

Hup Holland Hup!

Maandag avond, prima weer en nog een vluchtje gemaakt. Dit keer richting Zeeland. Passagiers waren Menno, Sven en quasi-vaste meevlieger Jef.

Menno is een Noorderbuur, en het slechte weer hing nog wat boven het oosten van het land, dus een tripje richting Nederland gepland.

Eerst tanken: tot aan de "lipjes" van de tank: da's ongeveer 3/4 vol: we waren met 4 volwassen aan boord.
Een stuk rustiger weer dan gisteren: vooral boven de Ooster- en Westerschelde was het compleet stil.
Van Dutch MIL INFO mochten we door de CTR van Woensdrecht(EHWO), wel uitkijken voor zwevers.
Mooie vlucht verder tot aan de Deltawerken, prachtig uitzicht.
Op Midden-Zeeland zagen we een zwever de lucht in gecatapulteerd worden, maar we bleven uit de buurt en op 2000ft.
Terug boven Belgie werd de bewolking iets dichter, ttz de zichtbaarheid nam af, maar bleef wel boven de 5 km. Als je de blauwe lucht gewoon bent, is dat al snel "vies en vuil".
Volgens mij waren we de enige VFR vlucht boven heel Belgie: we kregen van BRUSSELS INFO Squawk code 0041, en als ik me goed herinner uit de theorie cursus is dat de eerste die VFR vluchten krijgen boven Belgie.
Een prima landing, al zeg ik het zelf, en een frisse Ice-tea in cafe "de Cockpit" want de cafetaria was al gesloten.
Als afsluiter mocht ik nog terug de tarmac op want ik had de poort van de hangar laten open staan... Als goed club-lid ben ik die braaf gaan sluiten, bovendien landde de ochtend erop de Koningin van Nederland op EBAW, dus moest "alles er proper uitzien"...
Hup Holland Hup!

BTW, Jef heeft weer voor een mooie reeks foto's gezorgd!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
19/06/06 EBAW - EBAW OO-WAR 0112 1
Route: DCT EKERE DCT EHWO DCT EHMZ DCT NIK DCT


Meer lezen...

Kindervlucht

Zondag een neef met zijn 2 koters meegenomen, een overtijds nieuwjaars kado. Viel wat tegen voor de mannekes die nog enthousiast waren op de grond, maar na een paar 360's boven hun huis plots heel stil werden...

Ik heb nog zo mijn best gedaan om het rustig te houden, mooi gecoordineerd gevlogen, zo snel mogelijk naar 2000 ft geklommen om de termiek en het gerommel te vermijden.
Het begon al niet zo goed: het was warm, zeer warm. We moesten zeker een kwartier wachten aan de holdingpoint van RWY 11, ik heb de deur maar terug op gezet voor wat frisse lucht.
Boven de haven ging het nog goed, in de buurt van EKERE stond hun huis. Daar heb ik wat -rustige!- 360s boven gedraaid, onderwijl uitkijken voor de zwevers van EBBT(Brasschaat).
Een huis vinden is niet evident, je moet de buurt al goed kennen om je te orienteren, er mogen niet te veel bomen pal naast je huis staan,... En dat terwijl je tegen +/- 150 km/h ronddraaid. De kindermaagjes waren er niet geheel blij mee.
We, mijn neef heeft ook wat "gestuurd", zijn nog door gevlogen tot in de buurt van EBZR, waar ook weer zwevers actief waren, maar dan was het duidelijk genoeg: terug de CTR in.
De kinderen waren zeer blij dat ze konden uitstappen en hun barfbag aan vader konden overhandigen.
Maar na een drankje in het clublokaal konden ze toch al terug lachen.
Oef! Volgende keer beter!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
18/06/06 EBAW - EBAW OO-WAR 0106 1


Meer lezen...

20060616

De prijslijst juni 2006

In het kader van "extremely good busy"
Hier staat een prijslijst.

Meer lezen...

Geslaagd!

Gisteren avond voor het tweede deel van mijn check met de OO-VPE de lucht in gegaan. Vooral T&G's gedaan. Het ging goed: de Robin is nog altijd een waar plezier om te vliegen!

Eerst tanken: Jet A1 fuel astemblift! Zoals de echten! De "teut" van die slang is wel nipt. Je moet goed mikken, niet morsen, de vuldop staat dan nog vertikaal ook. Je moet ook op voorhand weten hoeveel je gaat tanken: de indicator is vrij accuraat, en met wat rekenwerk ( capacity 110L, 109L usable fuel) weet je dan wanneer je moet stoppen: de pomp slaat niet af als de tank vol is! Diesel stink da's duidelijk.
De landingen waren ok, het voetenwerk ging ook beter door mijn lichter schoeisel.
Tip: als je de stick wat naar achter trekt bij het gas geven na de landing centreert het neuswiel zich.
"Je hebt hem goed onder controle" zei mr. Kegelaers.
Ik moet nu nog de ground test invullen en afgeven en dan kan ik ermee de lucht in!
Nog wat nummers:
Flapless approach: 50% in downwind, 20% - 80kts in baseleg & 20% - 70kts in final.
Die digitale display ( CED: compact engine display ) is echt zeer handig, je kan heel precies power setten.

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
15/06/06 EBAW - EBAW OO-VPE 0112 7



Meer lezen...

20060614

Nieuw speelgoed

Gisteren avond mijn eerste les gekregen op de OO-VPE. Mooi toestel, vliegt zeer aangenaam!

Er zit een diesel motor in die volledig electronisch aangestuurd wordt. Alles is een stukje gemakkelijker en overzichtelijker: geen carburator heater, alle engine indicators mooi bijeen in een digitale display. De run-up checks zijn ook simpeler: de FADEC self-test doet alles voor U!
Het uitzicht is ook veel beter dan in de Warriors en de Cessna's: de canopy gaat helemaal rondom, geen last van deurstijlen.

Er zijn wel wat nadelen aan: ik vond het lastig sturen op de grond: de pedalen stonden iets te "steil" zodat ik altijd wat remde (kan ook aan mijn moto-botten gelegen hebben). Er is geen fuel-pressure indicatie: als je de fuel pump afzet, moet je gewoon effe wachten, en zien of ie blijft draaien.
Stalls en steep turns gedaan in de buurt van Hoogstraten, zeer easy, de stick voelt heel natuurlijk aan. De eerste landingen waren wel niet prima, maar de laatste 2 waren nice. Truuk is om lang gas te blijven geven, en pas vlak voor flare traag naar idle te gaan. Als je naar idle gaat boven de threshold, zak je vrij snel.
Nog wat data (eigenlijk gewoon wat reminders voor mezelf :P ):
Vx 65 kts, Vy 78 kts, best glide 78 kts, max Xwind 22 kts
Rotate @ 55 kts, inital climb 65 kts, daarna 78 kts.
Zeer veel rechter voet nodig bij TO.
In downwind 50% power, onder de 92 kts FLAPS 1 -> speed ~85kts, in base 30% en speed 70kts, in final FLAPS 2, landing @ 65kts, de POH zegt 62 kts, maar da's toch wat aaan de trage kant vond mr. Kegelaers.
En ik ook.

Nu nog een mede-piloot vinden, en een veldje zoek in 't zuiden van Frankrijk! :)

Meer lezen...

20060609

Toerke Kempen

Gisteren avond was er een toerke Kempen gepland met OO-DRI, samen met Jef, een all-time mee-vlieg buddy.
Helaas 2 uur op voorhand bericht gekregen van de meneer die voor mij het toestel gereserveerd had, dat het niet vliegbaar was en al bij maintenance stond. Zeer attend vond ik dat.

De andere C-152 was al gereserveerd, dus moest ik met de PA-28 OO-MAH de lucht in.
Volgens de 90-day rule, moest ik wel eerst nog 3 Touch & Go's doen voor ik passagiers mocht meenemen. Dat ging nog net voor 8 uur. t' Was wel druk: veel IFR verkeer, en die hebben voorrang, ttz, hun fuel zal waarschijnlijk duurder zijn: dus 10 minuten moeten holden voor RWY 11, en minstens 3 keer "360 to the right".
Rond 8 uur de passagier opgepikt en nog een uurtje boven de Kempen rondgehangen.
In de buurt van BUN kwam een C130 van de Belgian Airforce op de frequency ( Brussels Info 126.90 ) die daar ook ergens rondhing, maar die hebben we niet gezien. Deim!
Terug binnen via ZOREL.
Van de toren moesten we eerst via ALBER naar de righthand downwind voor 29. Wel stom want we waren de enigen in de CTR, toch niemand gehoord op de frequency. Volgende keer vraag ik een direct naar final 29 aan, dat spaart dan hopelijk 1 kloktik uit!
Geen foto's genomen deze keer, Jef wel, zal zien of ik er mooie van hem kan krijgen.
Als compensatie: Er zijn blijkbaar nog mensen die foto's trekken van ons bakske.

Meer lezen...

20060602

Solo again!

Eindelijk door alle vergunning / skill test/ proficiency check / medical ellende gesukkeld. Hier is het bewijs: ik heb terug gevlogen!


Thuis gekomen rond 20.20u, nieuwe vergunning gevonden in de brievenbus, vliegerke vastgelegd en om 21.20u zat ik in de lucht! Ik had eerst de OO-VRM gereserveerd, maar Marc Kegelaers had net met de OO-DRI gevlogen dus die kon ik gemakkelijker uit de hangar trekken. Die was ook vrij dus reservatie snel aangepast.
Een kort vluchtje gemaakt rond de CTR van EBAW, leaving via EKERE, wat steep turns boven het huis van mijn zus ( ze keek niet omhoog ) wat stalls en via ZOREL terug binnen. Het was compleet stil op de (nieuwe) frequency van EBAW TWR gedurende heel het tripje, ik mocht dan ook direct naar final. Recht naar ONW en dan proper de PAPI's gevolgd tot een propere landing. We zijn terug vertrokken! Posted by Picasa

Meer lezen...