20060907

OO-VRoeM

't Was lang geleden dat ik nog eens met een C152 ben gaan vliegen en gisteren was het zover. Eigelijk meer een halve C152: geen turn indicator, geen heading indicator... 't is duidelijk dat de OO-VRM bijna op is...


Geen foto's getrokken onderweg, maar enkel deze vanop het terras van de cafetaria. Vrij geslaagd vind ik.
Anyway, vliegen blijft dikke fun en volledig veilig, ook al mis je wat instrumenten. Tijdens de opleiding wordt trouwens geoefend op het uitvallen van instrumenten.
Ik was eerst van plan om een VFR vlucht te maken via Herentals, Sint Truiden, Hasselt, Kiewit en terug via het Albert kanaal.
Maar: door file onderweg naar de luchthaven en file aan de fuelpump(20 minuten!) moest ik de rit wat inkorten.
Het is uiteindelijk Herentals, Lier, Duffel, Willebroek, Temse en Kontich geworden. Beetje saai, maar een goeie ofening om met enkel een magnetisch kompas een VOR radiaal te intercepteren.
Ik ben klaar voor het Amerikaans avontuur!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
06/09/06 EBAW - EBAW OO-VRM 0100 1


Meer lezen...

20060905

EINDELIJK!

Eindelijk nog eens de lucht in gegaan.
Het was al van de Charleroi vlucht geleden.
Het was duidelijk geen vliegweer in augustus.
Bij de weg, die vorige post had dus moeten heten:"Het ziet er uiteindelijk toch niet goed uit." want ook die reservatie is in een plas regen verdronken.

Swat, deze vlucht: een oefenvlucht als het ware, want volgende week vertrek in voor 3 weken op vakantie naar de US of A en ik heb contact opgenomen met de FAA en die hebben op hun beurt contact op genomen met de Belgische versie van de FAA, zodus is mijn vergunning ook geldig daar! Of toch nog niet helemaal: ik moet eerst met een "agent" van de FAA gaan praten, waarschijnlijk om te zien of ik geen terrorist ben of zo. Dat gaan in San Jose gebeuren, en dan kan ik ook de amerikaanse lucht in.
Ik ga dat daar niet gelijk op mijn eentje proberen, ik ga braaf naar een lokale RAAC op zoek en vraag daar of ik een dagje een bakje mag huren met een instructeur/co-piloot. De
phraseology aldaar is niet helemaal gelijk aan de onze, en ik weet er ook gewoon de weg niet...

Swat bis, vandaag dus wat toeren uitgehaald iets ten noorden van Sint Niklaas over de expressweg: Stalls, Stalls in landing config, steep turns, simulated engine failure(getfer: 78kts (best glide speed) is echt wel steil naar beneden duiken in die DR400). Dan nog wat NIK VOR radialen gevlogen en terug naar EBAW. Daar hoorde ik net de OO-VRM een full-stop maken( een eerste solo denk ik: "Proficiat!" zei de toren), hij had darvoor ciruits gevlogen. Mmm, dus 1 bakje minder in 't circuit, misschien dat ik dan ook nog een paar touch 'n go's kon doen? Vriendelijk gevraagd en gekregen: ik moest me wel haasten want ik had nog maar 20 minuten had, die heb ik dan volgemaakt met 3 mooie landingen.
Nog iets: het voetenwerk (sturen op de grond dus) gaat al een pak beter met soepele zolen.
Morgen nog van dattum! Dan heb ik de OO-VRM gereserveerd.
Bidden en hopen op even goed weer als vandaag.

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
05/09/06 EBAW - EBAW OO-VPE 0106 3


Meer lezen...