20061024

Wat foto's uit de USA

Ik heb mij een Picassaweb account aangemaakt.

Daar staan al een paar van de foto's die genomen zijn tijdens mijn
vluchtje in de USA
Enjoy!

Meer lezen...

20061009

Ik stem voor Hasselt!

Doe zo voort!
Na het amerikaanse avontuurtje, terug in EBAW. Een vluchtje gemaakt met de Robin richting Hasselt met Jef en Suzy.

Eerst gaan stemmen (op de goei), dan richting Deurne.
't Was nog eens druk voor de verandering: alleen de OO-VRM stond nog in de hangar, al de rest was weg, dus geen gepuzzel om eruit te geraken.
Mr. Kegelaers was me net te snel af en stond met een student al aan de pomp. Maar naast een goeie instructeur is Mr. Kegelaers ook een goeie marshaller! Hij leidde me perfect tot voor de pomp zodat we niet hoefden te wachten. Tres Sympa!
't Was goed weer dus aardig druk op Brussels Info: "Keep a sharp lookout, there's a lot of traffic north-east of Brussels." "I'll use my sharp eyes, sir!" zie iemand.
Perfect genavigeerd via BUN en FLO zodat we probleemsloos boven Hasselt stad uitkwamen. Boven zonhoven zagen we aardig wat zwevers hangen.
Ik opteerde er voor om niet over het veld te vliegen om op het signalen vierkant te lezen welke runway in gebruik was, ik hoorde op de radio al dat het runway 27 was. Ik maakte een wijde bochte naar links zodat ik op een behoorlijke afstand de runway as kon oversteken om het circuit in te voegen in het begin van righthand downwind 27. Probleemloos geland en geparkeerd bij een paar ULM's.
Vliegen met zo'n "grasmaaiertje met zeildoek" moet vergelijkbaar zijn met motorijden denk ik. Ooit wil ik dat wel eens proberen.
Na de Ice-tea terug op weg.
Short-field take-off: Flaps 10, full power on the brakes, met een Vx over de bomen en we waren weg.
Via het Albert kanaal terug en de CTR van Antwerpen binnen via Liera.
Boven Liera kregen we al een direct to the field en ik heb mooi de ILS gevolgd.
Nog 2 tough 'n go's gekregen en we waren terug.

Tof veldje Hasselt, en met wat chance krijg je er nog een BL (Bekende Limburgster) bovenop, Dana Winner in ons geval.

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
08/10/06 EBAW - EBZH OO-VPE 0048 1
08/10/06 EBZH - EBAW OO-VPE 0048 3


Meer lezen...

Air America

Jaja, 't is me gelukt: ik heb gevlogen in de US of A!
En 't was nog gemakelijk ook!
't is te zeggen: de papperasserijen in orde krijgen was gemakkelijk, het vliegen zelf was wat meer stresserend. Met al die cowboys daar!

Deel 1: De authoriteiten.
Ik had in ons onvolprezen club-blaadje gelezen dat een ander clublid met zeer weinig poespas zijn JAR (europese) vergunning ook geldig had gekregen voor de FAA (de amerikaanse luchtvaart authoriteiten).
Ook geprobeerd: slechts 1 formulier invullen en samen met copies van mijn Belgische documenten gefaxt naar Oklahoma City. En dan een maand wachten op een officiele bevstiging: "We hebben het gecheckt met de Belgische authoriteiten en uw vergunning is inderdaad geldig." Cool!
Volgende stap: een bezoekje aan een FSDO("Flight Standards District Office") naar keuze. Ik koos die van San Jose, want dat lag in de buurt van waar we verbleven in de States. Daar werd ik prima geholpen door 2 dametjes die me moesten helpen met het omrekenen van mijn gewicht en grootte in die bizarre inches en lbs.
En dat was't eigenlijk! Geen diepte interview over mijn terroristische intenties, geen strafblad check, geen bewijs van goed gedrag en zeden, geen grapjes over Allah, na een kwartier stond ik terug buiten met een voorlopige vergunning voor 120 dagen. De echte vergunning sturen ze naar mijn thuis adres na.
Deel 2: Een vliegerke vinden.
Stijn, een vriend van mij waar we logeerden in Amerika, woont dus in Santa Cruz en als cadeautje voor ons verblijf daar wou ik hem mee nemen voor een rondje "vlieg-eens-over-mijn-huis". Watsonville is een luchthaven vlakbij, dus daar ben ik bij enkele vliegtuig-verhuur bedrijfjes langs geweest. De goedkoopste en tofste was deSanta Cruz Flying Club.
Dat is wel een "club", maar niks zoals de RAAC: ze missen een belangrijk element: de OO-BAR, een clublokaal. Vriendelijk mensen daar, heel relaxed. Zelfs een (orange!?) t-shirt gekregen!
Ik kon er kiezen tussen een 2zitter (C152) en 2 4zitters: een C172 en een Piper Cherokee( zeer vergelijkbaar met een Piper Warrior, zoals die van de RAAC).
Deel 3: De vlucht.
Het weer was helaas wel niet onze beste vriend: Santa Cruz ligt aan de kust, en heeft nogal veel last van mist die over de oceaan aan komt drijven. Normaal verdwijnt die tegen de middag. Maar dus niet op de dag dat we de lucht in wilden.
Boven de luchthaven zelf was het weer die dag dan weer wel in orde.
We besloten dan maar om alle passagiers mee te nemen tijdens mijn check-ride, we zouden toch niet tot in Santa Cruz kunnen vliegen die dag, en dan waren ze toch al de lucht in gegaan.
Ik koos de C172 "N7420G", met dat type had ik nog niet gevlogen, dus daar op gelost worden was dan gelijk mooi meegenomen.
Ik moest eerst een klein theoretisch examen invullen, en dat samen met de instructeur even overlopen. Geen problemen, een C172 lijkt zeer zeer sterk op een C152, waar ik al veel mee gevlogen had.
De check zelf dan: we hebben het bij de klassieke touch 'n go's gehouden, echt ver konden we niet uit het circuit wegens de kust-mist.
Zeer krachtige motor die C172, 160 PK. Dus zelfs met 4 personen aan boord, raket-gewijs de lucht in.
Wel aardig wat rechter voet nodig als je vol gas geeft.
Een grote onhandigheid vond ik de flap selector. In Belgie is dat een hendeltje dat je in een bepaalde stand zet, en dan worden de flaps electrisch naar die positie gedraaid. Hier niet: het was een schakelaar waar je op moest blijven duwen, tot een wijzertje je vertelde dat de flaps stonden waar je ze wilde hebben. Zeer onhandig als je een touch 'n go doet want je moet dan je rechterhand van de gashendel halen tot de flaps juist staan. Gelukkig hielp de instructeur met die flaps, zodat ik mij kon concentreren op speed, attitude, altitude en mijn hand ondertussen op de gas hendel houden.
't Ging prima allemaal, buiten 1 "balked-landing" met proper uitgevoerde Go-around en de passagiers hebben toch een beetje genoten van het uitzicht, maar na 7 touch 'n go's waren ze toch wel blij dat het gedaan was. Begrijpelijk, maar meer zat er niet in met dat weer. Sorry!
Deel 4: De luchthaven: Watsonville (KWVI).
Da's wel andere koek als Deurne! In Deurne staan schat ik een 50'tal "vliegerkes". In Watsonville 331! Allemaal buiten op de tarmac mooi op een rij! Ook in de lucht was het druk: met 4 toestellen tegelijk in het circuit, een helicoptertje er nog tussen en allemaal zonder toren! Letterlijk 5 seconden nadat ik bijvoorbeeld zei: "N20G, beginning of left-hand downwind for 20", hoorde ik de volgende al "..., beginning of left-hand downwind for 20". Ik had eigenlijk een achteruigkijk spiegeltje nodig om alles in 't oog te houden!
Ter vergelijking: in Deurne worden maar 2 toestellen tegelijk in het circuit toegelaten, en dan nog gecontroleerd door een toren!
KWVI is blijkbaar een van de drukste amerikaanse luchthaventjes zonder toren.
Ook moeilijker om het plat amerikaans te verstaan, geeft mij dan maar een Antwerpse "We have the plaajn in saajt!"
Deel 5: Dus:
met een nieuw type gevlogen: Cessna C172,
een "amerikaanse" vergunning,
goed geamuseerd,
wel spijtig dat ik niet meer heb kunnen vliegen. 't Was dus eigenlijk meer een "proof-of-concept".
Maar er staat toch mooi een Amerikaanse luchthaven in mijne logbook!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
26/09/06 KWVI - KWVI N7420G 0054 7


Meer lezen...