20070204

2de Poging


Vorige week dus niet met de OO-MAH kunnen vliegen wegens slecht weer,
dit weekend lukte het wel! 1 uur touch 'n Go's geoefend.

Rustig weer, bijna geen wind en RWY 11 in gebruik, was al lang geleden.
Alles ging vlot, de Run-up checks zijn langer dan met de OO-VPE: magneto's checken en zo, maar ik was het nog niet verleerd.
Alle landingen waren prima, op 1 na,: toen stuiterde ik wat terug op.
Sinds ik mijn kop gezet heb op instrument vliegen, let ik veel beter op de "wijzertjes": je gaat dan veel precieser vliegen. Nadeel is welk dat je als VFR vlucht nog wel altijd naar buiten moet blijven kijken: in Class C airspace zoals de CTR van Antwerpen, wordt VFR enkel van IFR gescheiden gehouden door de toren: VFR moet "in theorie" blijven uitkijken voor andere VFR vluchten. Nu houden die mensen van de toren alles wel heel goed in de gaten, dus het is eigenlijk maar theorie.
Maar toch: tijdens 1 bepaald circuit was het zo druk op de frequency dat ik mijn downwind leg moest verlengen tot boven de stad: ik zag rechts van mij het Sportpaleis liggen en zat bijna aan de Schelde, voor ik de base turn naar links mocht aanvatten. En toen zag ik rechts van mij toch ander VFR verkeer dat op dat moment via Kallo en Porta (het Sportpaleis) binnenkwam.
Blijven uitkijken dus!
Achteraf aan den toog nog wat zitten praten met een ouwe RAAC getrouwe : een zekere Jan, die zelf 2 N-geregistreerde toestellen heeft, en ook een amerikaanse IR. Blijkbaar moet iedereen die in Belgie een Amerikaanse vergunning heeft, langs de Wim Van Genk uit de vorige post passeren.
hij wist ook niet hoeveel keuze je hebt om een N-registratie te huren in Belgie eens je je vergunning hebt.
Ik ga eerst nog wat blijven rondvragen.


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
04/02/07 EBAW - EBAW OO-MAH 0054 6

Labels:


Meer lezen...

20070201

Instrument Rating

Uit het debacle van vorige zondag is toch iets goeds gekomen: ik wil nu meer dan ooit een instrument rating halen, zodat dat miezerige weer me niet meer op de grond kan houden.
Aan den toog in het clublokaal aan de praat geraakt met een zekere meneer Wim van Genk. Die meneer is een instructeur volgens de Amerikaanse wetgeving en wist te vertellen dat het ook mogelijk is een Amerikaanse(FAA)Instrument Rating te halen.
De kostprijs is grosso modo hetzelfde als een Europese (JAA) vergunning maar je kan het "in theorie" halen in 3 maanden, tegenover ongeveer 1,5 jaar in Europa!

Groot nadeel is dat je enkel op instrumenten mag vliegen op toestellen die in Amerika geregistreerd staan: N-registraties ( zoals OO-registraties voor Belgische toestellen ) De man heeft zelf een paar van die toestellen te huur, en er zijn er naar 't schijnt nog meer in EBAW te huur. Maar het mag dus niet op IFR toestellen van de RAAC zoals de OO-WAR.
Grofweg komt de opleiding hierop neer: medical en theorie worden hier gegeven, je theorie examen (in vergelijking met de europese examen peanuts volgens hem) wordt in Parijs afgenomen, je leert hier met hem de praktijk aan. Uiteindelijk ga je dan nog 14 dagen naar Tucson,AR waar je je laatste oefenvluchten maakt en examen aflegt met een Amerikaanse examinator. Ondertussen kan je ook nog theorie en praktijk examen afleggen voor je Amerikaanse PPL ( privaat piloot vergunning ) zodat die los staat van je Europese vergunning: zo heb ik op dit moment een Amerikaanse PPL vergunning "op de rug" van mijn Europese: als deze laatste vervalt, vervalt ook mijn Amerikaanse. Dat heb je dus niet meer voor als je een apparte Amerikaanse PPL-IR vergunning hebt.

Ik ben thuis al wat aan't oefenen geslagen met MS Flightsim: uiteraard complete quatsj, maar toch plezant:


De eerste 2 waren wat gebroddeld, maar de rest valt al mee he?

Kostprijs:
in theorie 12900 euro
in praktijk reken ik op 15000 euro

Equivalent aan:

een midweek in de Burj al-Arab

of

MERCEDES-BENZ E 200 CDI ELEGANCE
Jaar 2000, KM 86000: 13000 euro )



Hell, ge leeft maar ene keer!

Labels:


Meer lezen...