20070408

Paris-plage


Dit weekend een daguitstap gemaakt naar het noorden van Frankrijk, samen met collega piloot/clublid Geert Van Lembergen.
Great fun: zo'n trips iets verder weg van Antwerpen zijn toch het plezantste van het pilootje spelen vind ik.
Vorige jaar zijn Geert en ik al eens dezelfde richting uitgevlogen. Toen was het plan om van Antwerpen naar Le Touquet te vliegen. Dat is toen niet gelukt door slecht weer. We zijn er dit keer wel in geslaagd!


Trip 1: Antwerpen EBAW - Le Touquet LFAT (1.30u)
Toffe vlucht via Koksijde en verder de Franse kust gevolgd.
In Gravelines bij Calais moet je uit de buurt blijven van deze kerncentrale, daar zijn de Fransen streng op!

Verderop kom je dan voorbij Cap Griz en Blanc Nez, knap zicht: die kliffen daar zijn bezaaid met putjes, geen idee hoe dat komt. Granaat inslagen uit WOII?
In Le Touquet werden we opgewacht door een marshaller op de fiets!
We hebben daar een omeletje naar binnen gewerkt en zijn terug vertrokken.
De Franse keuken is wat binair vind ik: ofwel heb je careful preparations, elaborate service, critical acclaim, and, most importantly, obsessive attention to detail ofwel krijg je gewoon een ei met frieten en 3 blaadjes sla...
Maar 't was wel lekker.
Trip 2: Le Touquet LFAT - Amiens LFAY (0.54u)
Geert is van daaruit naar Amiens gevlogen. Da's een typische Frans veldje: 1 piste, een pak zevers, geen toren en enkel frans gesproken op de radio. Deed me sterk denken aan Blois(LFOQ) waar we vorig jaar gepasseerd zijn.
De toren is 's middags gewoon gesloten en dan praat je op de radio in het ijle: waar je zit en wat je van plan bent. Op die manier kunnen de piloten rekening houden met elkaar.
Geen toren, dus ook geen landings taksen betalen! Een vriendelijke meneer van de lokale vliegclub liet ons even de PC gebruiken om het weer te checken in Lille en Antwerpen en weg waren we!
Trip 3: Amiens LFAY - Lille Lesquin LFQQ (0.54u)
Ik vloog naar Lille: een luchthaven ter grootte van Charleroi of Oostende: 2 "slurven" om toeristen in te laden en een parkeer plaats voor General Aviation ergens op een vergeten hoekje van de luchthaven. In een lege GA terminal zat een juffrouw haar tijd te vullen. Ze ontving ons landingsgeld, faxte ons vluchtplan naar Antwerpen door en bracht ons dan met haar busje naar de toeristen terminal, waar we iets konden drinken. Zoals gebruikelijk - luchthavens zijn gemaakt om massa's toeristen te verschepen, sport piloten zijn overal uitzonderingen - werden we door allerlei gangen, liften en douane posten gesmokkeld, tot we bij de faxfree shops waren en we wat met de toeristen konden lachen: "hehe! Wij mogen straks ZELF vliegen!"
Na een aardige wandeling terug - het busje was weg - konden we vertrekken. Naast de OO-VPE was ondertussen een rare vogel geland:

Trip 4: Lille Lesquin LFQQ - Antwerpen EBAW (1.06u)
Geert is teruggevlogen naar Antwerpen.
We waren een half uur voor de reservatie afliep terug thuis.

Er zijn al plannen om over een paar maand naar Duitsland, Denemarken of zelfs Zweden te vliegen!
Can't wait!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
07/04/07 EBAW - LFAT OO-VPE 0130 1
07/04/07 LFAT - LFAY OO-VPE 0054 1 (PIC: Geert)
07/04/07 LFAY - LFQQ OO-VPE 0054 1
07/04/07 LFQQ - EBAW OO-VPE 0106 1 (PIC: Geert)

Nog foto's van rare vogels?
Paris-plage

Labels:


Meer lezen...

Geen hoogvlieger


Het hoogste dat ik ooit zelf al gevlogen heb is 3000ft. (voet). Da's amper 1 km hoog...
Mijn plan was om een nieuw persoonlijk hoogterecord te vestigen: FL85! (flight level 85)
De titel van deze post verraadt al dat het dus weeral niet gelukt is...

Alles zag er goed uit: prima weer, vluchtplan mooi op voorhand ingediend: als je zo hoog vliegt, ga je door gecontroleerde zones en die mensen weten graag op voorhand als je langskomt. De vlucht was zo gepland: NIK - COA op FL85, dan terug via Ursel(EBUL), op 1000ft. In het bizarre taaltje van een ICAO Flightplan is dat dan zoiets:
Speed/Level: N0100 FL85
Route description: DCT NIK DCT COA DCT EBUL DCT NIK DCT
Remarks: COA/N0100A010

Met de nieuwe website van Belgocontrol is het mogelijk om je vluchtplan in te dienen van op je PC, je hoeft niet meer oubollig te faxen in het briefing lokaal op de luchthaven. En alle meteo info kan je er ook mee opvragen, Sjiek gedaan!
Alles was wel nipt getimed: het ging nog net tussen de laatste reservatie voor mij en de zonsondergang: ik mag niet vliegen in het donker en "het donker" is officieel vastgesteld op "Sunset + 30 minuten"
De persoon die voor mij vloog had door een misverstand helaas niet door dat er na hem nog iemand kwam...
Ik zag de OO-VPE een kwartier voor tijd landen, tot net voor de toren taxien, de instructeur uitstappen, en de leerling vertrok terug...
Tja: niks aan te doen: ik kreeg nu net hetzelfde op mijn bord als ik iemand gelapt heb vorige week. Ik had dus niet te klagen.
Toen de leerling een half uur later - na een geslaagde tweede solo trouwens - voor de hangar stopte, zijn we ( passagiers waren Jef en Suzy ) uiteindelijk toch nog vertrokken voor een zeer kort vluchtje tot over St. Niklaas en terug: we waren uiteindelijk om "Sunset + 26 minuten" terug...
Niet tot op FL85 geraakt dus, volgende keer beter!


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
01/04/07 EBAW - EBAW OO-VPE 0036 1

Labels:


Meer lezen...

20070401

Bon Voyage!


Vandaag ben ik tot in Saint Hubert gevlogen, in mijn eentje, met de OO-DRI. Het liep niet van een leien dakje moet ik zeggen, maar 't was toch weer correct plezant.
(En sorry voor de vliegjes op de foto!)
Het begon al thuis: ik had gisteren avond met NavBox de navigatie al voorbereid, voor ik hier vertrok moest ik nog alleen de wind invullen en afprinten. Blijkt dat de inkt cartridge leeg was: nog een halve navlog kunnen afprinten: onbruikbaar... Snel gesaved als PDF en naar mijn GMail account gemaild, in de hoop dat de printer op het clublokaal wel zou werken. Maar die printer was ook niet bruikbaar: er was gewoon geen leven in te krijgen.
Snelsnel de belangrijkste cijfers overgeschreven en vertrokken: ik had de reservatie wat krap gemaakt: van 1 tot 4: 3 uur in totaal: 1 uur heen, 1 uur voorbereiden en 1 uur terug. Ik was uiteindelijk pas om kwart voor 2 airborne: 't zou ne nipte worden!
Lastig: een reservatie mag niet te lang zijn: de club wil de vliegtuigen zo veel mogelijk in de lucht hebben: een reservatie van 4 uur met maar 1 uur vlucht wordt niet echt geapprecieerd, maar je moet de volgende natuurlijk niet laten wachten...

De OO-DRI is al een vrij oud bakje: en dat is er aan te zien tegenwoordig: de armleuning in de deur is gerepareerd met tape, de VOR naald doet het niet meer ( je hebt nog wel een uitlezing op een ander toestel ) en sturen moet je vooral met de remmen doen. Ik twijfel sterk of ik nog passagiers durf meenemen met de OO-DRI...
Swat, ik ben heelhuids in St. Hubert aangekomen: onderweg boven de Ardennen zijn weinig VOR stations waar je je op kan oriƫnteren: het is terug naar dead reckoning navigation. En dat is aardig gelukt: op de afstand Sint Truiden - Chevtogne (72 km) zat ik maar 1 km te ver naar links.


St. Hubert is een grasveld met 4 pistes en veel zwevers: vliegtuigen moeten een rechts circuit vliegen om te landen( rood is mijn route ), zwevers een links: zo blijven ze wat uit elkaars buurt. Ik heb een fout gemaakt door na de landing op piste 05 op het einde naar links richting parking te draaien( blauw ); ik had naar rechts gemoeten, kijken of er niemand aankwam, en dan de baan kruisen( groen )! Dat hebben de vriendelijke meneren van de navigatie mij uitgelegd: op een rustige dag als vandaag kon het geen kwaad, maar je weet maar nooit: de piste ligt over een heuvel ,dus op het einde zie je het begin niet meer: je ziet dus niet of er iemand vertrekt.
Snelsnel een Icetea in mijn botten gegoten en terug weg: 't was ondertussen al kwart na 3: ik ging nooit om 4 uur thuis zijn! Miljaar!
En inderdaad: de volgende heeft 40 minuten in de cafetaria moeten zitten wachten eer ik terug kwam. Ik vond het verschrikkelijk: die meneer staat geregeld in de OO-BAR voor ons pintjes te tappen en net die laat ik nu wachten: hij kon er - terecht - niet echt mee lachen. Ik heb voor hem en zijn passagier dan maar 2 bonnetjes achtergelaten voor als hij terug kwam...

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
01/04/07 EBAW - EBSH OO-DRI 0112 1
RTE: EBAW RWY 11 - LIERA - FLORA - CHEVETOGNE - EBSH RWY 05

01/04/07 EBSH - EBAW OO-DRI 0112 1
RTE: EBSH RWY 05 - SPI - EBLG - FLORA - LIERA - EBAW RWY 11


Meer lezen...