20070623

Le Bourget

Vorige week heb ik 1 dag rondgelopen op de Paris Air Show op Le Bourget (LFPB)
Allemaal dankzij deze man, mijn schoonbroer:


Hij is aankoper bij een bedrijf dat vliegtuig onderdelen maakt, zijn leveranciers kropen dus zowat in zijn gat in Parijs: Lekker eten, en champi met zicht op de runway. The good life, quoi.
Eerst de expositie hallen: te klein voor vliegtuigen dus enkel onderdeeltjes:

Of modelletjes:


Grappig hoe militairen foto's zitten te trekken van hun speelgoed:


En hoe de software die ik zelf schrijf daar staat te pronken:

Dan buiten:

Dit wordt (n)ooit van mij:


Dit is gewoon een dik gat:


En dit was de knapste van allemaal:


De rest van de foto's met idiote comments staan hier:
le bourget




logbook entry:
date dep dest reg time ldg
20/06/07 EBBR LFPB / / /


Meer lezen...

20070615

Magic Carpet Ride

Vorige maandag een van de graafste vluchten ever gedaan.


Met Jef als passagier een klein stukje VFR on top

Het plan was om een vlucht te maken door de CTR van Schiphol.
Alles ging goed: volledig gepland, vluchtplan ingediend, meteo gecheckt: "enkel in het oosten en zuiden van het land kans op onweer", en naar de Nederlandse autoriteiten gebeld.

De normale procedure voor vluchten door de CTR van Schiphol is dat je een vluchtplan indient en tijdig via de radio toestemming vraagt. Normaal krijg je die wel, een andere blogger-piloot doet dat blijkbaar geregeld.
Ik wou weten of er misschien speciale beperkingen golden die avond.
De eerste mevrouw aan de telefoon vroeg om terug te bellen want zij wist er niks van.
De tweede meneer was ook niet zeker, en verbond mij door.
De derde meneer was tot mijn grote verbazing en schrik de supervisor in de toren in Schiphol zelf (ik hoorde het typische radio verkeer op de achtergrond).
Die verbaasde zich niet licht over mijn vraag en

  • herhaalde de standaard procedure ( die ik al kende )

  • vroeg hoe ik aan zijn nummer kwam ( niet )

  • wie juist mij doorverbonden had ( ene "Oscar" )

  • vroeg mij niet meer terug te bellen ( ben je gek? )



Swat, wij weg er kon niks meer stuk gaan!
Even wat regulations:

De minimale voorwaarden voor VFR vluchten in Belgie en Nederland zijn:

" At and below 900 m (3 000 ft)AMSL or 300 m (1 000 ft) above terrain,
whichever is higher:
Clear of clouds and in sight of the surface "


Ik geef toe: tijdens deze vlucht zijn we daar wel iets over gegaan:

Boven Belgiƫ was alles nog prima, maar eens boven het Verdronken land van Saeftinghe
sloegen de wolken toe:
Er kroop een super zachte laag watten tussen ons en de grond: eerst zag je nog delen:


Dan zagen we niks meer, enkel onze eigen schaduw vlak bij ons:



Het voelde wat aan als dit filmpje: ( toch het middelste stuk! )




Maar: niet okee. Na een paar mijl heb ik aan Dutch MIL Info de meteo voor Rotterdam opgevraagd. Die was niet beter en heb dan maar gemeld dat we ons vluchtplan afbraken en terug keerden naar Antwerpen.

Want:

  • Het ging niet beter worden

  • het was illegaal

  • als de motor uitviel zouden we eerst een paar 100 ft moeten zakken eer we de grond zagen en een mogelijke landingsplaats konden uitkiezen

  • de wind kwam uit het noorden, dus tegen dat we onze hele trip hadden afgerond zouden deze wolken pal boven Antwerpen hangen



Spijtig, chickening out zelfs, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen.

Eens terug boven Belgiƫ werd het zicht terug ok, en hebben we nog een "Toerke Kempen" gemaakt.
Terug binnengekomen via Hotel en een direct Runway 29 gekregen.

"Report Outer Marker" zei de toren. Wat ik raar vond want dat is een IFR term en ik was slechts een VFR n00b.
Swat, van mijn Flightsim avonturen wist ik dat ze waarschijnlijk de NDB ONW bedoelde. Ik heb geen ADF aan boord waarmee ik die antenne kan vinden, wel een GPS. "Direct to -> ONW" en we vonden hem wel.

Ik heb echter geen IFR kaartjes, dus ik had ook geen idee wanneer ik moest beginnen dalen. De runway was niet te zien wegens mist en zon-in-de-ogen, dus we zagen hem pas toen ik al bijna boven het fort hing: gas dicht en flaps down, maar te laat: ik kwam te "hot en high" binnen, flare'de te vroeg en verloor te veel snelheid te hoog. Als de stall warning bleert op 1 meter boven de baan: geen probleem, maar als je nog 10 meter moet zakken is dat geen goed teken: volle gas en "Go around!"

De volgende was wel een "stable approach": geen IFR, maar Visual.

Reden te meer om eens echt IFR te gaan leren!

Jef heeft ondertussen ook een blog met zijn kant van het verhaal en ook een Web album met meer foto's van wolkjes.


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
11/06/07 EBAW - EBAW OO-VPE 0118 1
RTE ( planned ): EBAW - KALLO - HSD - SCHIPHOL - VIKTOR - EELDE - EBAW
RTE ( flown ): RWY 29 - KALLO - THOLEN - KALLO - ZOERSEL - HOTEL -
ONW - App RWY29 - Go Around - RWY 29


Meer lezen...