20080225

De RAAC Winter-rally

Een paar weken geleden heb ik meegedaan aan de Winter-rally van de RAAC. Ikzelf heb niet gevlogen, maar ik vormde een team met Danny De Winter, een collega RAAC-piloot, zijn zoontje en een vriend van hem.
We hebben - geheel volgens de Olympische gedachte - meegedaan, en mochten met een mooie troostprijs naar huis...

Hugo Uvyn had ook dit jaar weer een leuke rally in elkaar gestoken.
Eerst moest een vlucht bij elkaar gepuzzeld worden: "Vlieg vanuit EBHN 12.5 Nautical Miles op een heading van 260". Daar zouden we dan een stadje moeten vinden, waar we het aantal kerken in het oude stadsgedeelte moesten tellen.
Dan werden we verder over het land van Waas geleid: daar moesten we een "groot herkenningspunt" vinden in een dorp en het aantal "goed zichtbare bruggen" tellen in een ander.
Dan moesten we op zoek naar een plaats in de buurt van Gent waar ooit een luchthaven gepland was. Que? Een luchthaven? Daar? Als je op 2000 ft. vloog, zou je de omtrekken van de landingsbanen wel zien liggen. Wij moesten dan de QFU's van de runways uitvissen.
Als afsluiter moesten we nog een toren vinden op 2 radialen van AFI en NIK, en daar het aantal schotel antennes onder tellen.

Onder andere omdat we in de cafetaria hadden horen vliegen dat sommige deelnemers "de luchtvaart reglementen aan hun laars lapten!", en er diskwalificaties in de lucht hingen, hebben we volledig volgens de regels een vluchtplan ingediend voor dit internationaal vluchtje.

Het allemaal vinden bleek nog gemakkelijk te zijn:

Hulst.
Maar er waren helaas alleen punten te verdienen met: "Tel de kerken".
Wij dachten dat het er 3 waren.

Maar al voor we de opdrachten kregen, werd ons de onwrikbare wet van de rally op het hart gedrukt: "De jury heeft altijd gelijk!"
Blijkt dat het er maar 2 waren...

Een enorme silo in Moerbeke was niet te missen, en na een 360 over Wachtebeke dachten het 3 paar ogen - de piloot mocht niet mee zoeken - in de OO-MAH dat er rond het dorp 6 "goed zichtbare bruggen" lagen.
Te goed gekeken want het waren er maar 5.

Dan die luchthaven: ik had er nog nooit van gehoord en had niet verwacht dat het zo duidelijk zichtbaar zou zijn: maar zeg zelf: je kan er niet naast kijken:

(Voor de duidelijkheid: dit is een satelietfoto , die heb ik niet zelf getrokken)

Nadat de plannen voor die luchthaven in de jaren 50 afgeschoten waren - het stuk grond is nog steeds eigendom van de staat - werd het gebruikt als zandwinning: vandaar de vijvers. Vandaag staat er blijkbaar zelfs een crematorium op.

De QFU's ("Alle vier was gevraagd!") van de runways waren 23 - 05 en 29 - 11.

Gelukkig had Hugo Uvyn 's ochtends de hele trip nog eens overgedaan, want bleek dat er onder de bewuste toren dit jaar geen schotel antennes meer stonden. Het correcte antwoord was dus 0 en sorry voor de inwoners van Lebbeke voor de 2 360's over jullie dorp: dan hadden jullie die schotel antennes maar niet moeten wegdoen! Ha!

Terug in de cafetaria moesten we nog een paar theorie vraagjes oplossen - de horror van de PPL opleiding: die verschrikkelijk duidelijke wetgeving! was weer helemaal terug - en een "olympische" proef:
Gegeven: 10 tijden zoals ze in het logboek van onze vliegtuigen wordt ingeschreven: decimaal dus ( 1,3 = 1 uur en 18 minuten )
Vraag: Wat is de totale tijd, uitgedrukt in uren en minuten en uitgedrukt in minuten.
Ik zelf was begonnen met eerst alles om te zetten in uren en minuten, en die op te tellen. Oerdom natuurlijk want Danny had het sublieme idee om die decimale tijde gewoon decimaal op te tellen en daaruit het aantal uren en minuten te halen.

Dankzij hem hadden we dan op zijn minst de schiftingsvraag toch goed. Niet dat het nodig was: we zijn roemloos ergens onderaan het klassement geƫindigd.

Heel tof initiatief, hartelijk bedankt aan de organisatoren en zeker tot de volgende keer!



logbook entry:
date dep dest reg time ldg
16/02/08 EBAW - EBAW OO-MAH 0112 1 (PIC: Danny De Winter)
RTE: RWY11 - EKERE - EBHN - HULST - MOERBEKE - WACHTEBEKE - LOCHRISTI - LEBBEKE - RUPEL - RWY11


Meer lezen...

20080217

NachtNavigeren

Vannacht een lange navigatie vlucht gedaan naar Luik (EBLG) en terug.
Wederom super plezant en uitdagend!


(Zelf geen foto's kunnen nemen want daar was het echt te druk voor.)

Mijn instructeur vannacht was Bart de Krock, vliegt op 757 voor DHL.
Toffe pee!

De geplande route was Antwerpen - over Zaventem - Waterloo en dan naar het oosten naar Luik.

Flightplan gefiled, getankt en vertrokken. Eens buiten Antwerpen, eerst de Brussels ATIS uitgeluisterd en dan ongeveer ter hoogte van Willebroek, visual reporting point Wiskey, Brussels Tower opgeroepen.
Helaas was het veel te druk in Brussel om er nog zo'n klein prutsbakje bij te nemen, dus we mochten de zone niet in. De toren verontschuldigde zich: "We expect 50 arrivals in the next hour. Sorry!"
Dan maar snel de planning aangepast en richting VOR BUN gaan vliegen, richting Lier en Herentals.
Daarna verder richting Genk Zwartberg - de instructeur gaf daar ook les - om eens te tonen dat zo'n niet verlicht veld nauwelijks terug te vinden is. En inderdaad: toen ik dacht dat we er waren zei de instructeur van niet: de man wist natuurlijk exact waar we wel waren, en ik mocht het uitzoeken. Peiling genomen naar BUN en LGE, 2 radarstations en we bleken inderdaad 2 afritten verkeerd te zitten: we draaiden rondjes boven afrit 29 in plaats van afrit 31! (die nummering kan je uiteraard niet lezen vanop 1500 ft oftewel 900 meter hoogte...)

Eens Genk Zwartberg gespot, en gezien dat het inderdaad bijna niet te zien is, door richting Luik, dat verschrikkelijk goed te zien is.

Zonder problemen geland: ziet er bijna exact zo uit als op de foto hierboven.
En mij naast deze Boeing 747-400 van Emirates geparkeerd. Iiis niiice!

Niks cafetaria meer open in de luchthaven, dus na een cola uit de automaat maar terug vertrokken. Bart had ondertussen naar Brussel gebeld om te vragen of we op de terugvlucht niet alsnog over Zaventem mochten, en het zag er goed uit.

Vertrokken in Luik, en naar het oosten gevlogen richting de Leeuw van Waterloo. Tussenin zijn vrij weinig herkennings punten, dus dat was lastig. Maar ook hierbij hielpen 2 peilingen naar 2 radarstations, en ik heb hem gevonden. De hellingen zijn wit verlicht, en dat valt een beetje op tussen alle gele straat- en snelweglichten.
Dan moesten we klimmen naar een grotere hoogte want het was ondertussen 10 uur en vanaf dan moeten night VFR vluchten minimaal op FL50 gaan vliegen. Wij zaten op die plek onder de controlezone(TMA) van Brussel dus moesten we hen toestemming vragen om te klimmen en gelijk ook om recht over Zaventem te vliegen.
En dat mocht na wat aandringen van Bart. Een heruitgave van deze vlucht maar dan in de pikkendonkere!
Prachtig zicht wederom!
Terug gekomen via Mechelen en zonder probleem de runway gevonden in Antwerpen.

Graaaaaf!
Maar ik moet wel morgenvroeg het landings geld nog gaan betalen want de mensen op het navigatiebureau waren al gaan slapen...


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
17/02/08 EBAW - EBLG OO-TMI 0130 1
RTE: RWY 29 - WISKY - BUN - EBZW - VRP NOVEMBER - RWY 23L
17/02/08 EBLG - EBAW OO-TMI 0106 1
RTE: RWY 23L - WHISKEY - WATERLOO - EBBR - MECHELEN - RWY 29

Labels: , , , , ,


Meer lezen...

20080212

Nachtvliegen

Eindelijk nog eens wat stapjes vooruit op vlieggebied.
Ik ben begonnen aan mijn opleiding Night VFR bij Bafa.
Dinsdag nog eens een hele dag in een klas gezeten voor een hele dag theorie over de glass cockpit.

En vrijdagochtend de praktische proef ook goed afgewerkt.

Voor zij die willen weten wat een glass cockpit is: een digitale versie van de normale analoge wijzertjes in een cockpit: zoiets in plaats van zoiets

Vrijdagavond na "zonsondergang + 30 min." dan echt de lucht/nacht in:
Bangelijk graaf! Strak runway heading houden op je PFD,
dan de neus omhoog en joep: je ziet niks meer: alles wordt zwart voor je neus: je MOET wel binnen op je instrumenten kijken om te zien of je rechtdoor vliegt.
Eens je wat op hoogte bent - 1500 ft 's nachts, in plaats van 1000 ft overdag - en je neus terug wat laat zakken, zie je allemaal gele lichtjes. Sommige gele lichtjes zijn iets feller: dat is de een snelweg.
Heel gemakkelijk om gedesoriƫnteerd te geraken:
toen ik een 360 moest draaien omdat er ander verkeer voorrang had, was ik effe compleet de richting kwijt. Weeral: volledig vertrouwen op de instrumenten!

4 normale Touch 'n Go's, 2 flapless, 1 Go-around en 1 full stop landing.
Alles ging prima, zelfs de simulated electrical failure: geen licht en geen glass cockpit meer: koplamp op en de standby instruments gebruiken.

Nog een verschrikkelijk handige truuk geleerd van de instructeur: kies een frequentie die geen geldige VOR frequentie is is en zet de course op de HSI op de runway heading.

Op die manier kan je altijd perfect de headings in een circuit aflezen: in downwind staat de course select pointer naar beneden, in crosswind leg en base staat hij dwars en de stippellijnen geven je course aan,
Als je dan nog eens gebruik maakt van de track indicator (de richting die je uitvliegt gecorrigeerd met de wind) zit je helemaal gebeiteld!

Boreas en Vatuv: Here I come!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
08/02/08 EBAW - EBAW OO-TMI 0118 3 CHECKOUT
08/02/08 EBAW - EBAW OO-TMH 0112 7 NIGHT VFR

Labels: , , ,


Meer lezen...

20080203

Sneeuwspotten

Nee, ik ben niet dood. 't Is gewoon lang geleden dat ik nog eens heb kunnen vliegen.

Maar zondag was het eindelijk zover: gelijk 2 vluchten gemaakt: naar Genk-Zwartberg, gewoon omdat ik daar nog nooit geweest was. En de terugvlucht met een grote omweg over de Hoge Venen: gewoon omdat daar sneeuw ligt, en dat ziet er altijd geweldig uit vanuit de lucht.

Het weer heeft deze winter echt niet mee gezeten, ik heb heel wat reservaties moeten afzeggen, en heb dan nog eens 3 weken in 't buitenland geweest. 't was dus extreem lang geleden dat ik nog eens zelf gevlogen had.

Vertrek werd al gelijk 20 minuten uitgesteld omdat de fuel meneer iemand anders aan't helpen was. Uiteindelijk kunnen vertrekken en recht naar Zwartberg kunnen vliegen. Daar eerst overhead gevlogen om te zien in welke richting ik mocht landen, in de verte wat parachutespringers gezien, en perfect geland op RWY 21.
Alle papperassen ingevuld, een koffie gedronken en wijle weer weg.

De terugvlucht ging door de control zone van Luik, en daar was het aardig druk: ik was nog maar net vertrokken in Zwartberg en ik zag een 747 cargo toestel van Atlas Air(callsign "Giant") heel traag richting Luik vliegen: prachtig zicht! Ik kon hem perfect volgen zelfs nadat hij geland was: via de radio hoorde ik dat hij gas moest terug nemen omdat er kleiner en dus trager verkeer eerst mocht landen en de baan vrij maken.

Voorbij Luik traag verder geklommen: het hoogte verschil voorbij de Maas, waar de Ardennen beginnen is echt goed te zien.
En daar lag hij dan: Sneeuw!

't Was ni veel: skien zou niet lukken, maar toch weer prachtig om zien.
Op de terugvlucht me nog wat geconcentreerd op precies vliegen: volledig op de instrumenten focussen om zo precieze hoogte en richting aan te houden: die GPS maakt je lui: je hoeft niet meer precies op lijntjes te vliegen want je weet toch altijd waar je precies zit.

Volgende week dinsdag een hele dag theorie les: ik volg bij BAFA een opleiding voor Night VFR en voor ik met hun Glass cockpits mag vliegen moet ik eerst die les volgen. Woensdag ochtend word ik dan normaal gezien gelost door een van hun instructeurs.

En dan kan ik zelfs 's nachts over jullie huisjes komen scheren!


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
03/02/08 EBAW - EBZW OO-VPE 0100 1
RTE: RWY 11 - HOTEL - EBZW - RWY 21
03/02/08 EBZW - EBAW OO-VPE 0112 1
RTE: RWY 21 - EBLG - LNO - EUPEN - FLO - LIERA - RWY 11

Labels: ,


Meer lezen...