20060614

Nieuw speelgoed

Gisteren avond mijn eerste les gekregen op de OO-VPE. Mooi toestel, vliegt zeer aangenaam!

Er zit een diesel motor in die volledig electronisch aangestuurd wordt. Alles is een stukje gemakkelijker en overzichtelijker: geen carburator heater, alle engine indicators mooi bijeen in een digitale display. De run-up checks zijn ook simpeler: de FADEC self-test doet alles voor U!
Het uitzicht is ook veel beter dan in de Warriors en de Cessna's: de canopy gaat helemaal rondom, geen last van deurstijlen.

Er zijn wel wat nadelen aan: ik vond het lastig sturen op de grond: de pedalen stonden iets te "steil" zodat ik altijd wat remde (kan ook aan mijn moto-botten gelegen hebben). Er is geen fuel-pressure indicatie: als je de fuel pump afzet, moet je gewoon effe wachten, en zien of ie blijft draaien.
Stalls en steep turns gedaan in de buurt van Hoogstraten, zeer easy, de stick voelt heel natuurlijk aan. De eerste landingen waren wel niet prima, maar de laatste 2 waren nice. Truuk is om lang gas te blijven geven, en pas vlak voor flare traag naar idle te gaan. Als je naar idle gaat boven de threshold, zak je vrij snel.
Nog wat data (eigenlijk gewoon wat reminders voor mezelf :P ):
Vx 65 kts, Vy 78 kts, best glide 78 kts, max Xwind 22 kts
Rotate @ 55 kts, inital climb 65 kts, daarna 78 kts.
Zeer veel rechter voet nodig bij TO.
In downwind 50% power, onder de 92 kts FLAPS 1 -> speed ~85kts, in base 30% en speed 70kts, in final FLAPS 2, landing @ 65kts, de POH zegt 62 kts, maar da's toch wat aaan de trage kant vond mr. Kegelaers.
En ik ook.

Nu nog een mede-piloot vinden, en een veldje zoek in 't zuiden van Frankrijk! :)

0 Reacties:

Reageer!

<< Home