20080212

Nachtvliegen

Eindelijk nog eens wat stapjes vooruit op vlieggebied.
Ik ben begonnen aan mijn opleiding Night VFR bij Bafa.
Dinsdag nog eens een hele dag in een klas gezeten voor een hele dag theorie over de glass cockpit.

En vrijdagochtend de praktische proef ook goed afgewerkt.

Voor zij die willen weten wat een glass cockpit is: een digitale versie van de normale analoge wijzertjes in een cockpit: zoiets in plaats van zoiets

Vrijdagavond na "zonsondergang + 30 min." dan echt de lucht/nacht in:
Bangelijk graaf! Strak runway heading houden op je PFD,
dan de neus omhoog en joep: je ziet niks meer: alles wordt zwart voor je neus: je MOET wel binnen op je instrumenten kijken om te zien of je rechtdoor vliegt.
Eens je wat op hoogte bent - 1500 ft 's nachts, in plaats van 1000 ft overdag - en je neus terug wat laat zakken, zie je allemaal gele lichtjes. Sommige gele lichtjes zijn iets feller: dat is de een snelweg.
Heel gemakkelijk om gedesoriƫnteerd te geraken:
toen ik een 360 moest draaien omdat er ander verkeer voorrang had, was ik effe compleet de richting kwijt. Weeral: volledig vertrouwen op de instrumenten!

4 normale Touch 'n Go's, 2 flapless, 1 Go-around en 1 full stop landing.
Alles ging prima, zelfs de simulated electrical failure: geen licht en geen glass cockpit meer: koplamp op en de standby instruments gebruiken.

Nog een verschrikkelijk handige truuk geleerd van de instructeur: kies een frequentie die geen geldige VOR frequentie is is en zet de course op de HSI op de runway heading.

Op die manier kan je altijd perfect de headings in een circuit aflezen: in downwind staat de course select pointer naar beneden, in crosswind leg en base staat hij dwars en de stippellijnen geven je course aan,
Als je dan nog eens gebruik maakt van de track indicator (de richting die je uitvliegt gecorrigeerd met de wind) zit je helemaal gebeiteld!

Boreas en Vatuv: Here I come!

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
08/02/08 EBAW - EBAW OO-TMI 0118 3 CHECKOUT
08/02/08 EBAW - EBAW OO-TMH 0112 7 NIGHT VFR

Labels: , , ,

0 Reacties:

Reageer!

<< Home