20070730

Gezwoven

Vorig weekend met de RAAC Fly-out in EBWE - Weelde terechtgekomen.
Daar zit een contingent van de Luchtkadetten: mannetjes in rode overalls die zweefvliegtuigen verslepen, omhoog katapulteren en vliegen. Maar ook de KAC!


En die vriendelijke mensen van de Kempische Aero Club namen wat RAAC leden mee voor een zweefvlucht.
Leuk om te doen! Ik had het al een keer eerder gedaan in St. Hubert een paar jaar terug, toen ook met de RAAC.
Ik ben met 2 RAAC collega's naar Weelde gevlogen met de OO-VPE: Norbert Heyrman als piloot, ik co-piloot en Jan Daman, student PPL bij de RAAC als passagier.

De luchtkadetten hebben een stuk gras piste aan de zuidkant van de betonbaan: daar worden de zwevers met een lier de lucht in getrokken, de civiele zwevers hebben hun gras piste aan de noordkant: zij gebruiken een sleeptoestel om hun zwevers te "lanceren": 't is ook een Robin, net zoals die van de RAAC, maar met een iets minder gesofistikeerde motor.

Dat omhoogtrekken met een lier is wel spectaculair : de toestellen vertrekken met hun neus zowat 45 graden omhoog: een soort vliegdekschip-light. Minder spectaculair is dat sleeptoestel.
Ik heb 45 minuten kunnen zweven: heel gevoelige controls: het voetenstuur is vooral belangrijk: het staartroer staat verder naar achter dan bij onze motortoestellen, en is dus veel gevoeliger. Om goed gecoördineerd te vliegen hebben ze een low-budget maar prima werkend "instrument": een stukje touw aan de buitenkant van het cockpit dak: als het naar links wijst moet je rechter voet geven en andersom.

Da's handiger dan de turn and bank indicator in onze toestellen: zwevers kijken altijd omhoog naar de wolken en zo moeten ze niet altijd naar hun dashboard kijken. Gecoördineerd vliegen is moeilijker m aar ook belangrijker: zwevers moeten zo weinig mogelijk drag hebben om zoveel mogelijk van thermiek te kunnen profiteren.

En thermiek was er wel wat: als we mooi rondjes bleven draaien onder een bloemkool wolk met grijze onderkant kwamen we gemakkelijk aan een stijgsnelheid van 2 a 3 meter per seconde. We stegen met een zucht tot 1000 meter hoogte (zwevers drukken alles uit in meters, terwijl wij met voet rekenen).

Na mijn vlucht en zachte landing, eerst een boeren ommelet gegeten in de clubhuis en dan zelf nog een kort "toerke-Kempen" gemaakt met de OO-VPE: eigenlijk vooral om "EBWE" in mijn logboek te kunnen schrijven...
2 mensen meegenomen: iemand van de zweefclub, die wel eens in een lawaaieriger toestel wou vliegen en nog een andere gast van de RAAC. Na 42 minuutjes sightseeing waren we terug. Een paar zweeftoestellen blokkeerden echter de piste, zodat we er eerst over moesten vliegen om te landen: geen probleem want de beton piste is 3 km lang. Raar zicht wel.


Terug gevlogen met Norbert Heirman: op 4 klok-tellen stonden we terug in Deurne: 24 minuten!

Ik heb van Norbert de "breadcrumps" file gekregen van onze 2 vluchten: hij vliegt met Pocket-FMS. Met wat gepeuter heb ik die kunnen omzetten naar het Google Earth formaat. Ook hier weer alle details te zien, tot en met onze zoektocht naar een parkeerplek in Weelde...
Hier down te loaden!


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
28/07/07 EBWE - EBWE OO-VPE 0042 1

Labels: , , ,

0 Reacties:

Reageer!

<< Home