20070721

Ver! en hoog!

Op onze nationale feestdag wat buurlanden bezocht:
Van Antwerpen naar Bremerhaven in het noorden van Duitsland gevlogen.

Zwart is heen, met Geert van Lembergen als piloot, den ikke als navigator & communications, rood is terug: dan zijn we van plaats gewisseld.

2 Persoonlijke records gevestigd vandaag:
Langste vlucht: 2 uur 42 minuten
Hoogste vlucht: Flight level 65 !

Voor echte piloten of zelfs echte hobby piloten zijn dit uiteraard lachertjes, maar ik heb er verschrikkelijk veel plezier aan beleefd.


's Ochtends rond 10 uur vol getankt & vertrokken.
We hadden Flight level 55 aangevraagd. Voor de leken: ongeveer 5500 voet hoogte: ongeveer 1833 meter.
Dat betekent dat je -in België- door gecontroleerd gebied vliegt zodat we van de toren een iets andere, meer professioneel klinkende, clearance kregen.
We voelden ons daar op die hoogte al gelijk een stuk belangrijker: als snobs zitten lachen met die andere kleine bakjes die op 1500 voet rond scharrelden...
Onderweg zijn we geregeld wat wolken tegen gekomen, maar niet genoeg om ons te verplichten om te dalen: je kon er netjes tussendoor laveren.

Tot het in de buurt van Groningen iets te gortig werd en dan zijn we maar gezakt tot een -in onze ogen dan al "zwakke"- 2000 voet.

Vriendelijke Duitsers daar in de toren van Bremerhaven. Er was buiten een crossmoto wedstrijd(!) op een van de taxibanen weinig beweging op dat veldje, maar een cafetaria was al wat we nodig hadden.


Na een portie Duitse kost, terug vol getankt en vertrokken. De tankkaart deed het wel niet maar gelukkig konden we met Visa betalen.

Tiens, terug tanken? Inderdaad: er was maar 40 liter van de 110 liter uit, maar we hadden een aardige headwind ingecalculeerd - op die grote hoogte- en we kwamen uit net onder de 45 minuten reserve.

De terugvlucht verliep ook probleemloos en bovendien nog hoger: Flight level 65! ( 2160 meter )


Waarom net zo hoog en niet bijvoorbeeld Flight level 123 ?

Dat wordt bepaald door het "semi-circulair systeem":

Afhankelijk van welke richting je uitvliegt, ben je verplicht een bepaald level aan te houden: tijden de heenvlucht vlogen we richting noord-oost: Flight level 55. De terugvlucht was zuidwest: Flight level 65.

Bij de De Duitse verkeersleiding werken trouwens een paar grappige types: net Bart Peeters in de Gamma.
Via Osnabruck richting Nederland, dan richting Dordrecht en verder naar het zuiden richting Antwerpen. Tijdig beginnen dalen, we zaten ondertussen nog altijd op Flight level 65, en via een rechts circuit geland op RWY 29.

De terug vlucht duurde 2 uur en 42 minuten: da's een record voor mij en om eerlijk te zijn: net iets te lang om het echt gezellig te houden: je gat en je headset beginnen dan al wat pijn te doen...

De volledige GPS tracks zijn in mijn Box te vinden: Bremerhaven.kmz.
Downloaden, dubbelklikken en Google Earth opent zich, met onze tracks in.


Auf Wiedersehen & Tschüß !!


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
21/07/07 EBAW - EDWB OO-VPE 0212 1 (PIC: Geert)
21/07/07 EDWB - EBAW OO-VPE 0242 1

Labels: , , ,

0 Reacties:

Reageer!

<< Home