20070401

Bon Voyage!


Vandaag ben ik tot in Saint Hubert gevlogen, in mijn eentje, met de OO-DRI. Het liep niet van een leien dakje moet ik zeggen, maar 't was toch weer correct plezant.
(En sorry voor de vliegjes op de foto!)
Het begon al thuis: ik had gisteren avond met NavBox de navigatie al voorbereid, voor ik hier vertrok moest ik nog alleen de wind invullen en afprinten. Blijkt dat de inkt cartridge leeg was: nog een halve navlog kunnen afprinten: onbruikbaar... Snel gesaved als PDF en naar mijn GMail account gemaild, in de hoop dat de printer op het clublokaal wel zou werken. Maar die printer was ook niet bruikbaar: er was gewoon geen leven in te krijgen.
Snelsnel de belangrijkste cijfers overgeschreven en vertrokken: ik had de reservatie wat krap gemaakt: van 1 tot 4: 3 uur in totaal: 1 uur heen, 1 uur voorbereiden en 1 uur terug. Ik was uiteindelijk pas om kwart voor 2 airborne: 't zou ne nipte worden!
Lastig: een reservatie mag niet te lang zijn: de club wil de vliegtuigen zo veel mogelijk in de lucht hebben: een reservatie van 4 uur met maar 1 uur vlucht wordt niet echt geapprecieerd, maar je moet de volgende natuurlijk niet laten wachten...

De OO-DRI is al een vrij oud bakje: en dat is er aan te zien tegenwoordig: de armleuning in de deur is gerepareerd met tape, de VOR naald doet het niet meer ( je hebt nog wel een uitlezing op een ander toestel ) en sturen moet je vooral met de remmen doen. Ik twijfel sterk of ik nog passagiers durf meenemen met de OO-DRI...
Swat, ik ben heelhuids in St. Hubert aangekomen: onderweg boven de Ardennen zijn weinig VOR stations waar je je op kan oriƫnteren: het is terug naar dead reckoning navigation. En dat is aardig gelukt: op de afstand Sint Truiden - Chevtogne (72 km) zat ik maar 1 km te ver naar links.


St. Hubert is een grasveld met 4 pistes en veel zwevers: vliegtuigen moeten een rechts circuit vliegen om te landen( rood is mijn route ), zwevers een links: zo blijven ze wat uit elkaars buurt. Ik heb een fout gemaakt door na de landing op piste 05 op het einde naar links richting parking te draaien( blauw ); ik had naar rechts gemoeten, kijken of er niemand aankwam, en dan de baan kruisen( groen )! Dat hebben de vriendelijke meneren van de navigatie mij uitgelegd: op een rustige dag als vandaag kon het geen kwaad, maar je weet maar nooit: de piste ligt over een heuvel ,dus op het einde zie je het begin niet meer: je ziet dus niet of er iemand vertrekt.
Snelsnel een Icetea in mijn botten gegoten en terug weg: 't was ondertussen al kwart na 3: ik ging nooit om 4 uur thuis zijn! Miljaar!
En inderdaad: de volgende heeft 40 minuten in de cafetaria moeten zitten wachten eer ik terug kwam. Ik vond het verschrikkelijk: die meneer staat geregeld in de OO-BAR voor ons pintjes te tappen en net die laat ik nu wachten: hij kon er - terecht - niet echt mee lachen. Ik heb voor hem en zijn passagier dan maar 2 bonnetjes achtergelaten voor als hij terug kwam...

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
01/04/07 EBAW - EBSH OO-DRI 0112 1
RTE: EBAW RWY 11 - LIERA - FLORA - CHEVETOGNE - EBSH RWY 05

01/04/07 EBSH - EBAW OO-DRI 0112 1
RTE: EBSH RWY 05 - SPI - EBLG - FLORA - LIERA - EBAW RWY 11

1 Reacties:

Anonymous Anonymous zei...

wie gaat er nu ook op 1 april vliegen !
vliegende vissen zeker ?
ik heb die dag pintjes getapt in home st Jozef .

7:45 PM UTC  

Reageer!

<< Home