Regenvlucht
Vandaag de eerste vlucht gemaakt van 2007.
Niemand meegenomen, want het doel was wat oefenen, en da's niet aangenaam voor mensen met zwakke magen.
Het was bewolkt, maar het zicht was goed en de wolken hingen hoog genoeg.
Ten noorden van St. Niklaas loopt de express weg en dat is een goeie referentie lijn voor "maneuvers". Geklommen naar 2500 ft. en dan wat stalls gedaan: met en zonder flaps: Vooral die met flaps waren heftig, de linker vleugel laat als het ware de lucht los, je kantelt 45 graden en je vliegertje valt letterlijk 100 meter naar beneden. Nice!
Slow flight: vliegen tegen de stall warning aan: die begint exact waar het moet: op het einde van de groene band op de snelheidsmeter. Die warning is nog wel 5 a 10 kts boven de effectieve stall, dat had ik in de vorige oefening gemerkt.
Dan nog wat steep turns, lekker tof: 2G. Van de eerste was ik niet zo tevreden want ik was 100 ft gezakt. Dan een 2de gedaan, beter op de hoogte gelet, en als bij wonder kwam ik op exact dezelfde plek uit: ik vloog mijn eigen turbulentie in! Primeur!
Dan gezakt naar 2000 ft en terug naar Antwerpen gedraaid. Even een emergency landing oefenen: de motor naar idle trekken en vanop 2000ft @ 100 kts een geschikt veld vinden en ondertussen alle checks afwerken. Op 700 ft vol gas en terug klimmen: het zou me denk ik wel gelukt zijn.
Boven de Schelde vloog ik een regenbui in: je uitzicht vermindert uiteraard dan sterk: van de toren kreeg ik te horen dat er opposite traffic was en dus liefst nog exacter 1000 ft zou willen blijven vliegen. In zo'n bui waait het echter wat harder van alle kanten dus dat was wel wat meer werken.
De bui was echter heel lokaal: de luchthaven zelf was nog ongeveer droog. De landing was "uneventfull" en ik kon de proper gewassen OO-VPE terug in de hangar parkeren.
De kop is eraf, hopelijk word 2007 een bangelijk vlieg jaar!
Niemand meegenomen, want het doel was wat oefenen, en da's niet aangenaam voor mensen met zwakke magen.
Album Regenvlucht |
Het was bewolkt, maar het zicht was goed en de wolken hingen hoog genoeg.
Ten noorden van St. Niklaas loopt de express weg en dat is een goeie referentie lijn voor "maneuvers". Geklommen naar 2500 ft. en dan wat stalls gedaan: met en zonder flaps: Vooral die met flaps waren heftig, de linker vleugel laat als het ware de lucht los, je kantelt 45 graden en je vliegertje valt letterlijk 100 meter naar beneden. Nice!
Slow flight: vliegen tegen de stall warning aan: die begint exact waar het moet: op het einde van de groene band op de snelheidsmeter. Die warning is nog wel 5 a 10 kts boven de effectieve stall, dat had ik in de vorige oefening gemerkt.
Dan nog wat steep turns, lekker tof: 2G. Van de eerste was ik niet zo tevreden want ik was 100 ft gezakt. Dan een 2de gedaan, beter op de hoogte gelet, en als bij wonder kwam ik op exact dezelfde plek uit: ik vloog mijn eigen turbulentie in! Primeur!
Dan gezakt naar 2000 ft en terug naar Antwerpen gedraaid. Even een emergency landing oefenen: de motor naar idle trekken en vanop 2000ft @ 100 kts een geschikt veld vinden en ondertussen alle checks afwerken. Op 700 ft vol gas en terug klimmen: het zou me denk ik wel gelukt zijn.
Boven de Schelde vloog ik een regenbui in: je uitzicht vermindert uiteraard dan sterk: van de toren kreeg ik te horen dat er opposite traffic was en dus liefst nog exacter 1000 ft zou willen blijven vliegen. In zo'n bui waait het echter wat harder van alle kanten dus dat was wel wat meer werken.
De bui was echter heel lokaal: de luchthaven zelf was nog ongeveer droog. De landing was "uneventfull" en ik kon de proper gewassen OO-VPE terug in de hangar parkeren.
Album Regenvlucht |
De kop is eraf, hopelijk word 2007 een bangelijk vlieg jaar!
logbook entry:
date dep dest reg time ldg
27/07/06 EBAW - EBAW OO-VPE 0054 1
0 Reacties:
Reageer!
<< Home