20061112

Flanders Fields

11 November dus en een vluchtje gemaakt tot in de westhoek.

Het weer was "marginal": het zag er heel de week naar uit dat het niet kon doorgaan, maar blijkbaar zat Vlaanderen net tussen 2 fronten in en viel het al bij al nog mee.
Dankuwel Sabine!
Niet helemaal tot in Frankrijk gevlogen maar toch tot vlak bij: de westhoek achter de Ijzer.

Ik twijfelde lang naar waar ik ging vliegen, tot in Frankrijk was geen optie (zie vorige post) en mits ik alleen was ging ik het niet te lang maken. Eerst dacht ik aan een klein vliegveldje in het zuiden, Amougies of Namen of zo, maar mits er aardig wat wind stond, scheet ik wat in mijn broek om op een smal, kort, onbekend grasveldje te gaan landen. Dan maar een round-trip Antwerpen-Antwerpen. Met mijn Navbox is dat dan zo gepiept: 2 uur voor vertrek de wind opgevraagd, plannetje getekend en full blown flightplan uitprinten!

Handig: de wind stond pal in de richting van de startbaan: dus wel veel wind, maar geen cross-wind! Dan schiet zo'n Robin met een persoon als een raket naar boven jom: in de helft van de startbaan al 500 ft, boven de threshold al 1000ft.
Ik begin de stemmen te herkennen: op de frequency van Brussels Info was het weer die ietwat slome maar behulpzame juffrouw. Ik kreeg squawk code 0041: de eerste voor VFR vluchten: maw ik was ongeveer de enige zot die door dat weer vloog...
Swat, de route ging via Amougies(EBAM): overgevlogen, vliegveldje gespot, geen kat te zien of te horen daar, overhead Kortrijk(EBKT), over Diksmuide,

Door naar Koksijde(EBFN): daar een Seaking zien staan, en wat bakjes van de lokale vliegclub. Dan langs de gehele Belgische kustlijn tot in Knokke.
Puzzel: als je goed kijkt kan je hierop zien dat ik die 56.4 km Belgische kust op 13 minuten afgelegd heb! Ondertussen over Sunparks, waar ik zo rond kerstmis weer zal zitten,

Oostende(EBOS), waar 3 747's stonden,

de pier van Blankenberge, waar het duidelijk slecht weer was,

de haven van Zeebrugge

en het Zwin.
Terug naar Antwerpen dan. Ik had heel de vlucht op 2500 ft gevlogen omdat het op die hoogte iets rustigere wind is: hij waait er wel harder, maar gelijkmatiger.
Mijn snelheid tov de lucht was ongeveer 110 kts, maar op de GPS kon ik zien dat tot 153 kts ging met wind in de rug: dat komt dus neer op een wind van 43 kts, meer dan 1/3 van mijn eigen snelheid. Cool! Maar dat hoeft allemaal geen probleem te zijn, als je het toestel maar goed trimt kan het zelfs zonder handen:
2500 ft, VS 0ft/min, 110 kts @ 75% load, CED all in the green, fuel 50lt, tracking KOK QDR 303, SQ 0041, no hands
ALSTEMBLIFT!

In de buurt van de Antwerpse haven moest ik zakken om niet door gecontroleerd gebied van Brussel te vliegen. Eens op 1000ft schudde en botste het een pak harder en toen ik met mijn kop tegen het dak aan begon te knallen heb ik een iets hogere hoogte aangevraagd. 't Was er lichtjes over.
Als er zo'n wind staat, ben je helemaal je ritme kwijt: je vliegt downwind veel sneller dan normaal en eens op final lijkt het niet meer vooruit te branden, maar desondanks een puike landing, misschien iets onder de glideslope gezakt.

logbook entry:
date dep dest reg time ldg
11/11/06 EBAW - EBAW OO-VPE 0148 1
EBAW RWY 29 - TANGO - NIK R226 - EBAM - EBKT - KOK(EBFN)
- EBOS - COA - NIK - KALLO - EBAW RWY 29

1 Reacties:

Anonymous Anonymous zei...

Dijm, precies heel wat ambiance gemist...!

4:51 PM UTC  

Reageer!

<< Home