Brussels South & Brussels
Bangelijke vluchtjes gemaakt gisteren!
Van Antwerpen naar Charleroi en op de terugweg door de CTR van Brussel!
Voor de eerste keer naar Charleroi, voor de eerste keer over Zaventem, voor de eerste keer bij valavond geland.
Sorry hoor dat de foto wat bewogen is. Echte freaks (zoals ik) herkennen toch EBBR: links onder nog net runway 07R/25L. Op taxiway C4 is (amper) de Airbus van British Airways te zien die voor onze neus geland is. Dwars van links naar rechts voor de terminals ligt RWY 02/20.
Na een aardige delay omdat de VLM (terrecht) voorrang heeft bij het tanken, opgestegen rond kwart na 8 in Antwerpen. Het werd meteen duidelijk dat het een vrij hobbellige rit ging worden: aardig wat crosswind bij het opstijgen en aardig wat termiek boven de bomen en dorpjes.
In de buurt van Sint Pieters Leeuw staat een heel hoge televisie mast: 1165 feet boven de zeespiegel, en wij vlogen maar op 1000ft... Mooi er rond dus.
Charleroi tower was zeer vriendelijk, we mochten rechtstreeks van het entry point YANKEE naar reporting point WISKEY voor een lefthand downwind RWY 07.
Het terrein bij Charleroi is wat heuvelachtig zodat je weinig referentie hebt voor je hoogte boven de grond. Enkel de PAPI's helpen. Runway 07 heeft dan nog een displaced threshold, zodat het lijkt alsof je pas halfweg de runway mag landen.
Een Ice tea in de cafetaria tussen de toeristen: ik hoorde er een paar naar huis bellen: "... un retard de 3 heures!...", tja dat is het verschil tussen Ryan Air en Verley Airlines!
De zon stond nog net boven de horizon toen we terug vertrokken richting Antwerpen: het zou nipt worden om de VFR limiet van sunset + 30min te halen in Antwerpen. Om de zone van Charleroi te verlaten moesten we nog reporting point ZULU vinden. Op de kaartjes is te zien dat dat gewoon een dorp is aan een spoorlijn. Het schemerde zodat we iets te veel naar het westen daarvan de zone verlaten hebben.
Bij valavond is VFR orientatie een pak moeilijke, gelukkig is er nog de GPS...
Dan de ATIS van Brussel uitgeluisterd: de runways 25L & 25R waren in gebruik dus als we het professioneel zouden vragen zou de kans bestaan dat we misschien door de CTR zouden mogen. De controle toren van Brussel mag kleine vliegertjes zoals wij altijd weigeren: als het druk is, als je het aarzelend vraagt, als...
Maar kijk: ik heb mijn vraag pijlsnel afgerammeld en we mochten: "Cleared to Nossegem, 500 or below, squawk 6302" YESSS!!!!
Ze vroegen nog wel wat type van toestel we vlogen, maar dat stond toch in mijn vluchtplan vermeld meneer?! Ha!
Die 500ft or below is echt wel laag: boven het Zonienwoud staan hoogten vermeld van 523ft en 487ft... We mochten ook op 800 ft blijven vliegen.
Op de frequentie van Brussels Tower hoorden we dan de Grote Jongens: Speedbird 123 (da's British Airways), Air France 456,...
Ook grappig was dat alle landende vliegtuigen, na hun clearance van de toren ("Cleared to land 25L") te horen kregen: "There's VFR traffic 4 miles on your 11 o'clock, remaining clear" Dat was duidelijk niet volgens hun verwachtingen want 2 piloten vroegen om dat "laatste nog eens te herhalen".
De vliegtuigen die landen krijgen als ze geland zijn een soort routebeschrijving te horen van hoe ze naar hun gate moeten taxien. Dat gaat zelfs voor sommige professionele piloten te snel zodat de toren hen de weg moet wijzen: "Air France 456, you were supposed to turn left there!"
Hihi!
Eens boven Mechelen werd het al aardig donker, gelukkig moesten we gewoon de E19 volgen tot KONTI(Kontich). De toren in Antwerpen gaf ons clearance "for richt-hand base rwy 11". Dat betekent rechtdoor vliegen tot de ring van Antwerpen en met 2 rechtse bochten boven Berchem, landen.
Nu was het al zo aardig donker dat ik de piste niet echt goed kon zien, en dus iets te ver naar rechts vloog, recht naar left-hand base rwy 29, met andere woorden: pal de verkeerde kant op.
Minder hihi...
Gelukkig werd ik tijdig gecorrigeerd door de toren, en zijn we nog in de juiste richting geland...
Een raar zicht: een donkere landingsbaan met enkel lichtjes aan de zijkant. Je hebt de indruk dat je veel te snel vliegt, maar we raakten de baan tegen ongeveer 65kts, vlak nadat de stall warning aanging.
Na 2 keer 48 minuten vlucht stonden we weer in Antwerpen!
Hehe!
Van Antwerpen naar Charleroi en op de terugweg door de CTR van Brussel!
Voor de eerste keer naar Charleroi, voor de eerste keer over Zaventem, voor de eerste keer bij valavond geland.
Sorry hoor dat de foto wat bewogen is. Echte freaks (zoals ik) herkennen toch EBBR: links onder nog net runway 07R/25L. Op taxiway C4 is (amper) de Airbus van British Airways te zien die voor onze neus geland is. Dwars van links naar rechts voor de terminals ligt RWY 02/20.
Na een aardige delay omdat de VLM (terrecht) voorrang heeft bij het tanken, opgestegen rond kwart na 8 in Antwerpen. Het werd meteen duidelijk dat het een vrij hobbellige rit ging worden: aardig wat crosswind bij het opstijgen en aardig wat termiek boven de bomen en dorpjes.
In de buurt van Sint Pieters Leeuw staat een heel hoge televisie mast: 1165 feet boven de zeespiegel, en wij vlogen maar op 1000ft... Mooi er rond dus.
Charleroi tower was zeer vriendelijk, we mochten rechtstreeks van het entry point YANKEE naar reporting point WISKEY voor een lefthand downwind RWY 07.
Het terrein bij Charleroi is wat heuvelachtig zodat je weinig referentie hebt voor je hoogte boven de grond. Enkel de PAPI's helpen. Runway 07 heeft dan nog een displaced threshold, zodat het lijkt alsof je pas halfweg de runway mag landen.
Een Ice tea in de cafetaria tussen de toeristen: ik hoorde er een paar naar huis bellen: "... un retard de 3 heures!...", tja dat is het verschil tussen Ryan Air en Verley Airlines!
De zon stond nog net boven de horizon toen we terug vertrokken richting Antwerpen: het zou nipt worden om de VFR limiet van sunset + 30min te halen in Antwerpen. Om de zone van Charleroi te verlaten moesten we nog reporting point ZULU vinden. Op de kaartjes is te zien dat dat gewoon een dorp is aan een spoorlijn. Het schemerde zodat we iets te veel naar het westen daarvan de zone verlaten hebben.
Bij valavond is VFR orientatie een pak moeilijke, gelukkig is er nog de GPS...
Dan de ATIS van Brussel uitgeluisterd: de runways 25L & 25R waren in gebruik dus als we het professioneel zouden vragen zou de kans bestaan dat we misschien door de CTR zouden mogen. De controle toren van Brussel mag kleine vliegertjes zoals wij altijd weigeren: als het druk is, als je het aarzelend vraagt, als...
Maar kijk: ik heb mijn vraag pijlsnel afgerammeld en we mochten: "Cleared to Nossegem, 500 or below, squawk 6302" YESSS!!!!
Ze vroegen nog wel wat type van toestel we vlogen, maar dat stond toch in mijn vluchtplan vermeld meneer?! Ha!
Die 500ft or below is echt wel laag: boven het Zonienwoud staan hoogten vermeld van 523ft en 487ft... We mochten ook op 800 ft blijven vliegen.
Op de frequentie van Brussels Tower hoorden we dan de Grote Jongens: Speedbird 123 (da's British Airways), Air France 456,...
Ook grappig was dat alle landende vliegtuigen, na hun clearance van de toren ("Cleared to land 25L") te horen kregen: "There's VFR traffic 4 miles on your 11 o'clock, remaining clear" Dat was duidelijk niet volgens hun verwachtingen want 2 piloten vroegen om dat "laatste nog eens te herhalen".
De vliegtuigen die landen krijgen als ze geland zijn een soort routebeschrijving te horen van hoe ze naar hun gate moeten taxien. Dat gaat zelfs voor sommige professionele piloten te snel zodat de toren hen de weg moet wijzen: "Air France 456, you were supposed to turn left there!"
Hihi!
Eens boven Mechelen werd het al aardig donker, gelukkig moesten we gewoon de E19 volgen tot KONTI(Kontich). De toren in Antwerpen gaf ons clearance "for richt-hand base rwy 11". Dat betekent rechtdoor vliegen tot de ring van Antwerpen en met 2 rechtse bochten boven Berchem, landen.
Nu was het al zo aardig donker dat ik de piste niet echt goed kon zien, en dus iets te ver naar rechts vloog, recht naar left-hand base rwy 29, met andere woorden: pal de verkeerde kant op.
Minder hihi...
Gelukkig werd ik tijdig gecorrigeerd door de toren, en zijn we nog in de juiste richting geland...
Een raar zicht: een donkere landingsbaan met enkel lichtjes aan de zijkant. Je hebt de indruk dat je veel te snel vliegt, maar we raakten de baan tegen ongeveer 65kts, vlak nadat de stall warning aanging.
Na 2 keer 48 minuten vlucht stonden we weer in Antwerpen!
Hehe!
logbook entry:
date dep dest reg time ldg
13/06/06 EBAW - EBCI OO-VPE 0048 1
route: RWY 29 DCT TANGO DCT AFI DCT NIVELLES DCT
YANKEE DCT WISKEY RWY 07
13/06/06 EBCI - EBAW OO-VPE 0048 1
route: RWY 07 DCT ZULU DCT WATERLOO DCT NOSSEGEM DCT
EBBR (!) DCT MECHELEN DCT KONTI RWY 11
1 Reacties:
Kijk eens aan, hier staat een filmpje van de take-off in Charleroi(EBCI). En hier staat een verslag van de passagier! Dankuwel Jef!
Reageer!
<< Home