20070201

Instrument Rating

Uit het debacle van vorige zondag is toch iets goeds gekomen: ik wil nu meer dan ooit een instrument rating halen, zodat dat miezerige weer me niet meer op de grond kan houden.
Aan den toog in het clublokaal aan de praat geraakt met een zekere meneer Wim van Genk. Die meneer is een instructeur volgens de Amerikaanse wetgeving en wist te vertellen dat het ook mogelijk is een Amerikaanse(FAA)Instrument Rating te halen.
De kostprijs is grosso modo hetzelfde als een Europese (JAA) vergunning maar je kan het "in theorie" halen in 3 maanden, tegenover ongeveer 1,5 jaar in Europa!

Groot nadeel is dat je enkel op instrumenten mag vliegen op toestellen die in Amerika geregistreerd staan: N-registraties ( zoals OO-registraties voor Belgische toestellen ) De man heeft zelf een paar van die toestellen te huur, en er zijn er naar 't schijnt nog meer in EBAW te huur. Maar het mag dus niet op IFR toestellen van de RAAC zoals de OO-WAR.
Grofweg komt de opleiding hierop neer: medical en theorie worden hier gegeven, je theorie examen (in vergelijking met de europese examen peanuts volgens hem) wordt in Parijs afgenomen, je leert hier met hem de praktijk aan. Uiteindelijk ga je dan nog 14 dagen naar Tucson,AR waar je je laatste oefenvluchten maakt en examen aflegt met een Amerikaanse examinator. Ondertussen kan je ook nog theorie en praktijk examen afleggen voor je Amerikaanse PPL ( privaat piloot vergunning ) zodat die los staat van je Europese vergunning: zo heb ik op dit moment een Amerikaanse PPL vergunning "op de rug" van mijn Europese: als deze laatste vervalt, vervalt ook mijn Amerikaanse. Dat heb je dus niet meer voor als je een apparte Amerikaanse PPL-IR vergunning hebt.

Ik ben thuis al wat aan't oefenen geslagen met MS Flightsim: uiteraard complete quatsj, maar toch plezant:


De eerste 2 waren wat gebroddeld, maar de rest valt al mee he?

Kostprijs:
in theorie 12900 euro
in praktijk reken ik op 15000 euro

Equivalent aan:

een midweek in de Burj al-Arab

of

MERCEDES-BENZ E 200 CDI ELEGANCE
Jaar 2000, KM 86000: 13000 euro )



Hell, ge leeft maar ene keer!

Labels:

3 Reacties:

Anonymous Anonymous zei...

amaai, wa ne lelijken otto ;o)

wel cool, uw flower-power vlucht in flightsim...

11:33 PM UTC  
Anonymous Anonymous zei...

Is ook gelijk aan 50 jaar Foster kindje onderhouden... ;)

11:53 AM UTC  
Anonymous Anonymous zei...

15000...hmmm is ook gelijk aan 50 jaar een foster kindje steunen.
Tja, prioriteiten stellen zeker, hehehe.

11:55 AM UTC  

Reageer!

<< Home