20080203

Sneeuwspotten

Nee, ik ben niet dood. 't Is gewoon lang geleden dat ik nog eens heb kunnen vliegen.

Maar zondag was het eindelijk zover: gelijk 2 vluchten gemaakt: naar Genk-Zwartberg, gewoon omdat ik daar nog nooit geweest was. En de terugvlucht met een grote omweg over de Hoge Venen: gewoon omdat daar sneeuw ligt, en dat ziet er altijd geweldig uit vanuit de lucht.

Het weer heeft deze winter echt niet mee gezeten, ik heb heel wat reservaties moeten afzeggen, en heb dan nog eens 3 weken in 't buitenland geweest. 't was dus extreem lang geleden dat ik nog eens zelf gevlogen had.

Vertrek werd al gelijk 20 minuten uitgesteld omdat de fuel meneer iemand anders aan't helpen was. Uiteindelijk kunnen vertrekken en recht naar Zwartberg kunnen vliegen. Daar eerst overhead gevlogen om te zien in welke richting ik mocht landen, in de verte wat parachutespringers gezien, en perfect geland op RWY 21.
Alle papperassen ingevuld, een koffie gedronken en wijle weer weg.

De terugvlucht ging door de control zone van Luik, en daar was het aardig druk: ik was nog maar net vertrokken in Zwartberg en ik zag een 747 cargo toestel van Atlas Air(callsign "Giant") heel traag richting Luik vliegen: prachtig zicht! Ik kon hem perfect volgen zelfs nadat hij geland was: via de radio hoorde ik dat hij gas moest terug nemen omdat er kleiner en dus trager verkeer eerst mocht landen en de baan vrij maken.

Voorbij Luik traag verder geklommen: het hoogte verschil voorbij de Maas, waar de Ardennen beginnen is echt goed te zien.
En daar lag hij dan: Sneeuw!

't Was ni veel: skien zou niet lukken, maar toch weer prachtig om zien.
Op de terugvlucht me nog wat geconcentreerd op precies vliegen: volledig op de instrumenten focussen om zo precieze hoogte en richting aan te houden: die GPS maakt je lui: je hoeft niet meer precies op lijntjes te vliegen want je weet toch altijd waar je precies zit.

Volgende week dinsdag een hele dag theorie les: ik volg bij BAFA een opleiding voor Night VFR en voor ik met hun Glass cockpits mag vliegen moet ik eerst die les volgen. Woensdag ochtend word ik dan normaal gezien gelost door een van hun instructeurs.

En dan kan ik zelfs 's nachts over jullie huisjes komen scheren!


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
03/02/08 EBAW - EBZW OO-VPE 0100 1
RTE: RWY 11 - HOTEL - EBZW - RWY 21
03/02/08 EBZW - EBAW OO-VPE 0112 1
RTE: RWY 21 - EBLG - LNO - EUPEN - FLO - LIERA - RWY 11

Labels: ,

0 Reacties:

Reageer!

<< Home