20080225

De RAAC Winter-rally

Een paar weken geleden heb ik meegedaan aan de Winter-rally van de RAAC. Ikzelf heb niet gevlogen, maar ik vormde een team met Danny De Winter, een collega RAAC-piloot, zijn zoontje en een vriend van hem.
We hebben - geheel volgens de Olympische gedachte - meegedaan, en mochten met een mooie troostprijs naar huis...

Hugo Uvyn had ook dit jaar weer een leuke rally in elkaar gestoken.
Eerst moest een vlucht bij elkaar gepuzzeld worden: "Vlieg vanuit EBHN 12.5 Nautical Miles op een heading van 260". Daar zouden we dan een stadje moeten vinden, waar we het aantal kerken in het oude stadsgedeelte moesten tellen.
Dan werden we verder over het land van Waas geleid: daar moesten we een "groot herkenningspunt" vinden in een dorp en het aantal "goed zichtbare bruggen" tellen in een ander.
Dan moesten we op zoek naar een plaats in de buurt van Gent waar ooit een luchthaven gepland was. Que? Een luchthaven? Daar? Als je op 2000 ft. vloog, zou je de omtrekken van de landingsbanen wel zien liggen. Wij moesten dan de QFU's van de runways uitvissen.
Als afsluiter moesten we nog een toren vinden op 2 radialen van AFI en NIK, en daar het aantal schotel antennes onder tellen.

Onder andere omdat we in de cafetaria hadden horen vliegen dat sommige deelnemers "de luchtvaart reglementen aan hun laars lapten!", en er diskwalificaties in de lucht hingen, hebben we volledig volgens de regels een vluchtplan ingediend voor dit internationaal vluchtje.

Het allemaal vinden bleek nog gemakkelijk te zijn:

Hulst.
Maar er waren helaas alleen punten te verdienen met: "Tel de kerken".
Wij dachten dat het er 3 waren.

Maar al voor we de opdrachten kregen, werd ons de onwrikbare wet van de rally op het hart gedrukt: "De jury heeft altijd gelijk!"
Blijkt dat het er maar 2 waren...

Een enorme silo in Moerbeke was niet te missen, en na een 360 over Wachtebeke dachten het 3 paar ogen - de piloot mocht niet mee zoeken - in de OO-MAH dat er rond het dorp 6 "goed zichtbare bruggen" lagen.
Te goed gekeken want het waren er maar 5.

Dan die luchthaven: ik had er nog nooit van gehoord en had niet verwacht dat het zo duidelijk zichtbaar zou zijn: maar zeg zelf: je kan er niet naast kijken:

(Voor de duidelijkheid: dit is een satelietfoto , die heb ik niet zelf getrokken)

Nadat de plannen voor die luchthaven in de jaren 50 afgeschoten waren - het stuk grond is nog steeds eigendom van de staat - werd het gebruikt als zandwinning: vandaar de vijvers. Vandaag staat er blijkbaar zelfs een crematorium op.

De QFU's ("Alle vier was gevraagd!") van de runways waren 23 - 05 en 29 - 11.

Gelukkig had Hugo Uvyn 's ochtends de hele trip nog eens overgedaan, want bleek dat er onder de bewuste toren dit jaar geen schotel antennes meer stonden. Het correcte antwoord was dus 0 en sorry voor de inwoners van Lebbeke voor de 2 360's over jullie dorp: dan hadden jullie die schotel antennes maar niet moeten wegdoen! Ha!

Terug in de cafetaria moesten we nog een paar theorie vraagjes oplossen - de horror van de PPL opleiding: die verschrikkelijk duidelijke wetgeving! was weer helemaal terug - en een "olympische" proef:
Gegeven: 10 tijden zoals ze in het logboek van onze vliegtuigen wordt ingeschreven: decimaal dus ( 1,3 = 1 uur en 18 minuten )
Vraag: Wat is de totale tijd, uitgedrukt in uren en minuten en uitgedrukt in minuten.
Ik zelf was begonnen met eerst alles om te zetten in uren en minuten, en die op te tellen. Oerdom natuurlijk want Danny had het sublieme idee om die decimale tijde gewoon decimaal op te tellen en daaruit het aantal uren en minuten te halen.

Dankzij hem hadden we dan op zijn minst de schiftingsvraag toch goed. Niet dat het nodig was: we zijn roemloos ergens onderaan het klassement geƫindigd.

Heel tof initiatief, hartelijk bedankt aan de organisatoren en zeker tot de volgende keer!



logbook entry:
date dep dest reg time ldg
16/02/08 EBAW - EBAW OO-MAH 0112 1 (PIC: Danny De Winter)
RTE: RWY11 - EKERE - EBHN - HULST - MOERBEKE - WACHTEBEKE - LOCHRISTI - LEBBEKE - RUPEL - RWY11

0 Reacties:

Reageer!

<< Home