20080217

NachtNavigeren

Vannacht een lange navigatie vlucht gedaan naar Luik (EBLG) en terug.
Wederom super plezant en uitdagend!


(Zelf geen foto's kunnen nemen want daar was het echt te druk voor.)

Mijn instructeur vannacht was Bart de Krock, vliegt op 757 voor DHL.
Toffe pee!

De geplande route was Antwerpen - over Zaventem - Waterloo en dan naar het oosten naar Luik.

Flightplan gefiled, getankt en vertrokken. Eens buiten Antwerpen, eerst de Brussels ATIS uitgeluisterd en dan ongeveer ter hoogte van Willebroek, visual reporting point Wiskey, Brussels Tower opgeroepen.
Helaas was het veel te druk in Brussel om er nog zo'n klein prutsbakje bij te nemen, dus we mochten de zone niet in. De toren verontschuldigde zich: "We expect 50 arrivals in the next hour. Sorry!"
Dan maar snel de planning aangepast en richting VOR BUN gaan vliegen, richting Lier en Herentals.
Daarna verder richting Genk Zwartberg - de instructeur gaf daar ook les - om eens te tonen dat zo'n niet verlicht veld nauwelijks terug te vinden is. En inderdaad: toen ik dacht dat we er waren zei de instructeur van niet: de man wist natuurlijk exact waar we wel waren, en ik mocht het uitzoeken. Peiling genomen naar BUN en LGE, 2 radarstations en we bleken inderdaad 2 afritten verkeerd te zitten: we draaiden rondjes boven afrit 29 in plaats van afrit 31! (die nummering kan je uiteraard niet lezen vanop 1500 ft oftewel 900 meter hoogte...)

Eens Genk Zwartberg gespot, en gezien dat het inderdaad bijna niet te zien is, door richting Luik, dat verschrikkelijk goed te zien is.

Zonder problemen geland: ziet er bijna exact zo uit als op de foto hierboven.
En mij naast deze Boeing 747-400 van Emirates geparkeerd. Iiis niiice!

Niks cafetaria meer open in de luchthaven, dus na een cola uit de automaat maar terug vertrokken. Bart had ondertussen naar Brussel gebeld om te vragen of we op de terugvlucht niet alsnog over Zaventem mochten, en het zag er goed uit.

Vertrokken in Luik, en naar het oosten gevlogen richting de Leeuw van Waterloo. Tussenin zijn vrij weinig herkennings punten, dus dat was lastig. Maar ook hierbij hielpen 2 peilingen naar 2 radarstations, en ik heb hem gevonden. De hellingen zijn wit verlicht, en dat valt een beetje op tussen alle gele straat- en snelweglichten.
Dan moesten we klimmen naar een grotere hoogte want het was ondertussen 10 uur en vanaf dan moeten night VFR vluchten minimaal op FL50 gaan vliegen. Wij zaten op die plek onder de controlezone(TMA) van Brussel dus moesten we hen toestemming vragen om te klimmen en gelijk ook om recht over Zaventem te vliegen.
En dat mocht na wat aandringen van Bart. Een heruitgave van deze vlucht maar dan in de pikkendonkere!
Prachtig zicht wederom!
Terug gekomen via Mechelen en zonder probleem de runway gevonden in Antwerpen.

Graaaaaf!
Maar ik moet wel morgenvroeg het landings geld nog gaan betalen want de mensen op het navigatiebureau waren al gaan slapen...


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
17/02/08 EBAW - EBLG OO-TMI 0130 1
RTE: RWY 29 - WISKY - BUN - EBZW - VRP NOVEMBER - RWY 23L
17/02/08 EBLG - EBAW OO-TMI 0106 1
RTE: RWY 23L - WHISKEY - WATERLOO - EBBR - MECHELEN - RWY 29

Labels: , , , , ,

0 Reacties:

Reageer!

<< Home