20080306

Nachtvergunning: check!

Voorlopig einde van de nacht-reeks!
Ik heb mijn 5 uur Night-VFR gevlogen en heb ondertussen ook mijn bewijsje gekregen van de vliegschool.
Daarmee moet ik nog naar het Bestuur der Luchtvaart, in de krochten van het Brussels Noordstation. Die gangen daar doen me altijd wat aan die cheapo gangen uit ouwe computer spelletjes denken:

Alwaar ik formulier N-27 nog eens mag invullen, en 84 euro later staat er een(1) stempel extra op mijn vergunning.
Hoera voor mij!

Het was wel nipt: exact 5 uur gevlogen: als ik op de laatste vlucht niet nog had moeten tanken was het tellertje ongetwijfeld net niet door getikt en had ik nog voor 6 minuten moeten terug komen of zo...
Blijkbaar heb ik extreem snel de verplichte 5 stop-and-go's gedaan:
de instructeur had geschat op 1 uur als alles meezat: ik was klaar op 48 minuten!

Eerst 1 rondje met, en dan zonder instructeur verder.
Iedere keer als ik geland was, moest ik stoppen, terug taxiën en terug vertrekken. Een beetje een bizarre versie van touch&go's. Als er weinig of geen, zoals in mijn geval, ander verkeer is, moet je niet de piste af en rond taxiën over de taxi banen: dan mag je op de piste blijven en backtracken: dat doet wat raar want het is dan helemaal pikdonker: je kijkt dan in een groot zwart gat, en moet je echt concentreren op de lichtjes aan de rand om te weten wanneer je moet stoppen en keren.
De laatste take-off was om exact 20 uur local time: daarna zijn oefenvluchten in Antwerpen niet toegestaan.

Hehe...

Dat zal het zo ongeveer geweest zijn.
Een kleine rekensom:

1 Night VFR cursus( theorie + 5 uur praktijk ):1 Briefing Glass Cockpit( theorie ):1 Pilot Operating Handbook & Checklist Warrior III:1,5 uur Checkout Glass Cockpit:huur1,5 uur Checkout Glass Cockpit:instructeurTotale Landings gelden:Totaal:
1370 eur
50 eur
20 eur
233 eur
58 eur
90 eur

1821 eur


Mooi.

Ik zeg altijd het is een heel dure hobby, maar een heel, heel, heel, heel plezante.

Nog andere vergunning-zever: het is ondertussen weeral 2 jaar geleden dat mijn bevoegdverklaring "Single Engine Piston Land" vernieuwd is.
Ik heb al een afspraak gemaakt om een van de dagen, als Sabine wat wil meewerken, de lucht in te gaan met Flight Examiner Mr. Teugels. Dat zal wel zonder problemen afgewerkt worden: 1,5 uur wat stalls, touch&go's, the usual quoi...

Dit in gehele tegenstelling tot mijn licentie "Privaat Piloot": dat papiertje is nog geldig tot begin volgend jaar.
Dan moet ik weer naar het Noordstation met weer 84 eur...

Maar het blijft Mooi!




logbook entry:
date dep dest reg time ldg
26/02/06 EBAW - EBAW OO-TMI 0024 1 NIGHT VFR - PIC: KEGELAERS
26/02/06 EBAW - EBAW OO-TMI 0048 5 NIGHT VFR

Labels: , , ,

3 Reacties:

Anonymous Anonymous zei...

hurray!

...maar als het echt pikdonker is, waarom vliegt ge dan?

3:17 PM UTC  
Anonymous Anonymous zei...

Zalig. Na hopeloos te verdwalen en oude nummers te vinden op de website van het Bestuur...vind ik zowaar hier de 'N27 form'.

mvg,
nieuwe PPL-er

11:52 AM UTC  
Blogger Jan Verley zei...

Hun website trekt inderdaad ook wat op "cheapo gangen uit ouwe computer spelletjes". Zo geraak je er: http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm - Lucht - Formulieren - inschrijving en vergunningen - opgave vlieguren (Form N-27). Veel plezier!

12:11 PM UTC  

Reageer!

<< Home