20080401

EBBR TWR

Vorig weekend met de vliegclub op bezoek geweest bij Belgocontrol en in de verkeerstoren van Brussel gezeten.
Heel chic en interessant.

Wel wat ontnuchterend om te zien dat de controllers daar dus niet met een hartslag van 200 en koud zweet in hun trillende handen zitten, smachtend naar een pauze, waarbij ze wezenloos in een aquarium staren.
Au contraire, relaxed sfeertje zelfs...

Meneer Hopff van de RAAC werkt bij Belgocontrol en heeft ons rond geloodst. Eerst een korte inleiding en video over de indeling het luchtruim en de werking van Belgocontrol, daarna mochten we in 2 groepen naar boven.

In de toren worden de vliegtuigen (vooral visueel) gecontroleerd voor ze opstarten(Brussels Delivery), tijdens het taxien(Brussels Ground) en bij het opstijgen en landen(Brussels Tower).
Eens ze wat verder en hoger zitten, worden ze gecontroleerd door CANAC: die stakkerds zitten in een ander gebouw, in een zaal zonder daglicht met enkel een radarscherm om naar te staren...

Buiten een spectaculair zicht over elke hoek van de luchthaven, de toren is echt precies goed ingepland.
Te zien waren onder andere deze bakken:

Een prachtige Saudi Arabian Airlines 747-400
Die steeg, volgens mij vrij uitzonderlijk, op van Runway 20(vooraan van rechts naar links), terwijl bijna alle andere toestellen vertrokken via Runway 25R (de achterste van de 3 asfaltstroken, ook van rechts naar links).

(de foto is wat vervuild door een lelijk Iberia Airbuske)

Op de achtergrond is de terminal van Melsbroek te zien met 4 interessanterikken.
Van links naar rechts
Een Antonov An-124 Ruslan. Misschien wel net dat toestel dat van augustus 2004 tot december 2005 op een uithoek van de luchthaven aan de ketting gestaan heeft.
Een Antonov An-22A. Een ander, veel zeldzamer, transporttoestel uit Rusland, met 4(of 8) contra-rotating propellers. Toch wat lelijk vind ik.
Dan een ander mij onbekend Russisch toestel dat wat wegheeft van een Fokker 50. Interessant aan dit toestel is dat het net terug was van een spionnage vlucht boven het Belgisch grondgebied.
En helemaal rechts staat nog 1 van de 2 "Airbussen van Minister De Crem".

Binnenin de toren staan een aantal bureaus voor de controllers, die allemaal lid zijn van de "Prestigous 10 monitor club"



Relaxed he?

Op een van die monitoren is te zien wat er zich op de grond afspeelt:

Als je goed kijkt zie je de Iberia Airbus 320 van hierboven als IBE3197.

De gele vlekjes komen van een grondradar, de labeltjes komen van de transponders.

Op een ander scherm is te zien wat er in de lucht rond Brussel allemaal gebeurt.

Inzoomen en je kan zien dat KLM1730 net vertrokken naar het noorden, en de Saudi klimt naar het zuiden als SVA932. Er is ook een Thomas Cook op komst: TCW637D.
Je kan ook zien dat alle transponders te zien zijn: ook een aantal met label 7000. Dat zijn wij: de kleintjes...

De schacht van de toren is dan wel een negenhoek: om het Instrument Landings System(ILS) niet te verstoren ( zie ook de vorm van Pier A ), de glazen top is rond. Uitnodigend voor een pano-shot!



't Was allemaal heel knap en interessant daarboven maar we werden kordaat terug naar beneden gestuurd door onze begeleider.
Hartelijk bedankt Belgocontrol, meneer Hopff in het bijzonder, en
Sorry controllers dat we jullie kwamen bekijken als aapjes in de zoo.

Dik de moeite!
(De minst erge foto's staan hier)


logbook entry:
date dep dest reg time ldg
/

Labels: ,

0 Reacties:

Reageer!

<< Home