20080519

Oostende by night

Een paar weken terug naar Oostende gevlogen "under the cover of total darkness!"
Jefkey heeft er foto's van maar ik ben te fier om een Myspace account aan te maken om ze te bekijken.
't was ongeveer zoiets, maar dan iets later:

Deze vlucht heb ik tot nu toe stil gehouden wegens "de peupes" dat ik iets verkeerd gedaan heb: ikzelf heb een night VFR vergunning, maar heeft de OO-PEG dat wel?
Spannend!


De OO-PEG is een nieuw toestel en ongeveer tezelfdertijd in roulatie genomen als ik mijn nacht vergunning gehaald heb. Op de voorstelling heb ik aan een bestuurslid gevraagd of er ook 's nachts mee mocht gevlogen worden. "Dat weet ik niet, maar wat in het luchtwaardigheidsbewijs is alles wat telt." Op de volgende vlucht nagekeken en het stond erop! Het mag!

Dus op een prachtige lenteavond samen met flight buddy Jefkay naar Oostende, heen half 's nachts, en terug helemaal 's nachts.
Om half 9 vertrokken da's ongeveer rond zonsondergang, en dus halverwege (sunset + 30 minuten) als night vfr verder gevlogen.
Prachtig zicht onderweg, schemering, alles zwart onder je, buiten de slierten gele straatlantaarns.
Tijdens de approach op Oostende, zo rond kwart na 9, kreeg ik de vraag van de toren of ik diezelfde avond nog ging vertrekken. "Heu, Yes, a short stop and back."

Een feilloze landing op runway 26, en achter de marshaller naar die uithoek op de apron gereden. Gelukkig brengt die meneer u wel naar het navigatie kantoor waar je moet betalen.
Hij joeg me de stuipen op het lijf door te beweren dat er elk moment een staking op de luchthaven kon beginnen en we dus waarschijnlijk niet terug gingen geraken. Met die vraag van de toren van daarnet nog in gedachten, had ik niet door dat hij een zwanzerke was en ik was er dus volledig mee weg.

Maar.

Hoewel de Operational Hours van Oostende Airport "H24" zijn, dag en nacht dus, varieert het landings geld nogal sterk: de AIP zegt in

GEN 4.1 Aerodrome charges - 3.1:


* from 0600 till 2059:

The MNM charge for LDG or TKOF is 10.00 EUR for ACFT with MTOW of 6 t MAX.

* from 2100 till 0559:

The MNM charge for LDG or TKOF is 100.00 EUR for ACFT with MTOW of 6 t MAX.


Een aardig verschil dus tussen 20 euro moeten betalen tot 21.59 uur lokale tijd en 200 euro de minuut daarna...

Dan toch nog een bijna hartstilstand...

Pijlsnel betaald, vluchtplan doorgebeld, terug naar de OO-PEG gereden, op een zeer sportieve manier door de checklist gelopen, iets sneller dan normaal getaxied, nog 3 minuten moeten wachten op de runway voor de wake-turbulence van een transport vliegtuig voor ons, maar we waren om exact 21.55 uur airborne!

Terug vlucht op Flightlevel 55 gevlogen (wegens AIP ENR 1.2 Visual Flight Rules - 8.1 VFR flights at night - note 6; jaja ik ken mijn regelgeving!) onder de hoede van Brussels Approach die het vrij druk had met alle Brussels Airlines vluchten naar Zaventem: "B-Line 123 blabla; B-Line 456 blabla; B-Line 543 blabla". Continu geratel; Respect!

We waren terug om 20 voor 11, het sluitingsuur van Antwerpen ook gehaald dus...

Op de weg naar huis besefte ik ineens:
"Is de OO-PEG wel verzekerd voor nacht vluchten?"
Ai. Probleem. Niet nagekeken. Paniek. Ik ga uit de RAAC gegooid worden. Dit was fout.

Volledige hartstilstand.

Lang met een bang hartje gezeten.
Maar, ik heb vorige week de papieren nog eens nageplozen: op het groene papier van de verzekering heb ik geen melding gevonden van dag/nacht.

We gaan er dus vanuit dat het wel in orde was.

Indien iemand mij van het tegendeel kan bewijzen:
"Mijn Oprechte Excuses. Ik zal het nooit meer doen!"

Maar 't was toch graaf.


logbook entry:
date dep dest reg time ldg night nightldg
15/04/08 EBAW - EBOS OO-PEG 0100 1 0020 1
RTE: RWY29 - KALLO - NIK - COA - RWY26
15/04/08 EBOS - EBAW OO-PEG 0048 1 0048 1
RTE: RWY26 - NIK - RWY29

Labels: , ,

2 Reacties:

Blogger Unknown zei...

Wat maakt het achteraf nog uit of het mocht of niet?
't Is gebeurd, 't was plezant.
't Is niet alsof ge der drugs mee zijt gaan smokkelen he ;)

8:13 AM UTC  
Blogger Jan Verley zei...

Da's allemaal heel waar Cubee, maar ik probeer me gewoon ver te houden van cowboy gedrag. Ik ben maar een af-en-toe vliegerke, besef dat volledig en probeer alles dan ook zo by the book mogelijk doen. Maar 't was inderdaad plezant!

11:00 PM UTC  

Reageer!

<< Home