20080401

OO-PEG part 1

Nog helemaal in de vliegsfeer na het bezoek aan de toren van Brussel, direct naar de luchthaven van Antwerpen gereden om er de OO-PEG uit te testen.
Iiiis niiice!


(Volstrekt debiele foto van het opstartscherm, maar ik was te geconcentreerd om tijdens de vlucht foto's te nemen)


Die ochtend had ik in de makeshift cafetaria van onze internationale luchthaven (=ellende) een handtekening te pakken gekregen om met de OO-PEG te mogen vliegen: glass cockpit weet je wel, omdat ik nog niet zo lang geleden er al op gelost was.

Een kort vluchtje gemaakt rond Antwerpen: via de haven, mijn ouderlijk huis en Zoersel.

De OO-PEG is gloednieuw. GLOED NIEUW.
Teller stand: 16 uur
Ik mocht het 6de lijntje invullen in het logboek.

Tof bakje, al zijn er wel wat opties weggelaten:
* de cylinderkop temperatuur meters: dat was handig om goed te kunnen leanen.
* de fuel calculator: op basis van vertrek-fuel en fuel-flow wordt uitgerekend hoeveel fuel je theoretisch nog hebt.
* Ook spijtig is dat de PEG niet uitgerust is voor IFR vluchten: er zit geen ADF noch DME in. Voor de rest is de uitrusting even volledig als de bakjes van BAFA.
Ik heb er totaal geen idee van, maar ik vermoed dat de club per toestel extra geld moet neerleggen bij het bestuur der luchtvaart om die IFR vergunning te verkrijgen en bij elk onderhoud om ze te behouden. Misschien dat daarom enkel de OO-WAR IFR is?
Niet van belang voor mij, want ik droom alleen maar van IFR vliegen...
* En tenslotte, wel van belang voor mij: ik meen gehoord te hebben dat er ook niet 's nachts mee gevlogen mag worden. Which sucks. Dat mag ook alleen met de OO-WAR, om waarschijnlijk dezelfde redenen.


Maar hoor mij nu toch zagen!

Een resem toffe dingen:
* een elektrische trim!
* 2 Radio's!
* 2 GPS'en!
* een track indicator! (de richting die je uitvliegt gecorrigeerd met de wind)
* een wind indicator! (berekend door het verschil tussen GPS snelheid en richting en luchtsnelheid en heading)
* een transponder Mode S, zodat je ook naar Duitsland mag!
* de GIGANTISCHE Moving Map! Op het scherm aan de rechter kant, de MFD.
* Gebruiksgemak! Misschien evenveel functies als in de Garmin GNS430, maar veel overzichtelijker. (Draaien aan de rechter knop van de GNS430 is altijd een gok: is het de bovenste of de onderste potmeter?)

Ik wacht nog wel op de officiele checklist van de RAAC. Ik heb nu die van BAFA gebruikt, en de dingen overslagen die niet van toepassing waren.

Ik ga de gewoonte aannemen om de bovenste radio te gebruiken voor communicatie "in de lucht": tower, approach, en de onderste voor communicatie "met de grond": Delivery, Ground en ATIS. Zomaar, en omdat dat moest bij BAFA. Benieuwd of dat ook een club-policy wordt.


Allee, we zijn dus vertrokken met de OO-PEG!
Van pech bespaar ons Heer!

Hopelijk eindigt hij niet zoals ons nu al dearly-missed clublokaal!




logbook entry:
date dep dest reg time ldg
29/03/08 EBAW - EBAW OO-PEG 0042 1
RTE: RWY29 - PORTA - KALLO - EBHN - EBZR - ZOREL - RWY29

Labels:

0 Reacties:

Reageer!

<< Home